Vitropark 696x392

Турецький будівельно-енергетичний холдинг GURIS планує вже у червні цього року розпочати будівництво на Закарпатті першої в області вітроелектростанції потужністю 120 МВт.

ВЕС планують розмістити у східній частині верхів’я полонини Боржава.

Будівництво 34-ох вітрогенераторів планується розпочати на території п’яти сільрад у Воловецькому та Свалявському районах (за межами населених пунктів). На території вітропарку планується також побудувати підстанцію ПС 35/110 кВ “ВЕС Воловець”, 3 розподільних пункти і підземну лінію електропередачі напругою 35 кВ та 110 кВ.

Проект Smart Borzhava був розроблений після того, як у 2017 році Державне агентство з енергоефективності та енергозбереження України запросило ряд турецьких компаній, включаючи GURIS, для співпраці з метою прискорення темпів розвитку “зеленої” енергетики в країні, розповідає представник GURIS Лоїк Лерміньо.

«Прийшовши в Україну, ми взялися за розробку проектів у двох областях, де не було жодного вітряка – в Одеській і Закарпатській – зараз завершено будівництво Овідіопольської ВЕС потужністю 30МВт під Одесою, і в квітні вона повинна почати відпускати електроенергію у мережу, – розповідає представник GURIS. – Наступний проект – вітропарк в Закарпатській області, на гірському хребті Боржави, де середньорічний показник сили вітру становить 8 метрів у секунду, що оптимально для роботи ВЕС».

Боржавський хребет був обраний тому, що в Карпатах, де багато лісів,  достатня сила вітру є тільки на гірських хребтах, продовжує Лоїк Лерміньо. «Обрані для нашого проекту ділянки розташовані близько до підстанції НЕК “Укренерго”, тому можна прокласти кабель під землею. Розміщення ВЕС саме на цьому місці передбачено схемою планування території Закарпатської області до 2031 року, розробленої ДП “Український державний науково-дослідний інститут проектування міст “Діпромісто”».

Спочатку проект планувався вводитись на територіях 3-х районів Закарпаття: Свалявського, Воловецького та Міжгірського, розповідає Лоїк Лерміньо.

«Однак проти проекту виступила спільнота парапланеристів, які здійснюють польоти на Міжгірщині, а за ними і громадськість цього району, – пояснює представник компані. – Ми залишили територію, де нас не хотіли бачити, тобто пішли з Міжгір’я, скоротивши кількість запланованих вітроустановок з 52 до 34, старт польотів парапланеристів знаходиться на відстані більше 3 км від крайньої вітроустановки, але вони все стверджують про небезпеку, тоді як у португальському містечку Монталегре ВЕС “Терра Фріа”, де встановлено 18 вітрогенераторів, вони знаходяться за два кілометри від місця старту польотів міжнародних змагань».

Для реалізації проекту, який стартував у 2017 році, GURIS створила дочірню компанію – ТОВ “Атлас Воловець Енерджі”.

«Зараз ми пройшли практично всі етапи, починаючи від пошуку підходящої території та проведення на ній вітровимірювань, вирішення земельних питань, проходження дозвільних процедур і закінчуючи процедурою оцінки впливу на навколишнє середовище (ОВНС), – розповідає Лоїк Лерміньо. – В даний момент проходить загальна експертиза, після якої переходимо до фінального етапу – отримання дозволу на будівництво».

«За умови отримання дозволу на будівництво ВЕС, ми готові приступити до реалізації проекту в червні поточного року, – розповідає Лоїк Лерміньо. – Раніше планувалося розпочати реконструкцію під’їзної дороги у Воловецькому районі у травні поточного року, однак позитивний висновок про вплив проекту на навколишнє середовище скорегував наші плани. Висновок містить ряд обмежень, зокрема, будівельні роботи повинні початися не раніше 15 червня 2019 року, коли закінчиться період розмноження тварин».

Вартість боржавського проекту становить близько 120 мільйонів євро.

Завдяки будівництву ВЕС регулярно наповнюватимуться місцеві бюджети, розповідає представник GURIS. «Вже зараз за оренду земельних ділянок платимо близько 50 тисяч євро у рік – за 25 років сплати орендної плати та соціальних внесків інвестором місцеві бюджети наповняться на суму понад 2,5 мільйони євро, а плюс сплачені податки і збори до місцевих бюджетів – виходить, як мінімум, 5 мільйонів євро, – уточнює він. – Також ми ініціювали додаткові перерахування до місцевих бюджетів – 50 тисяч євро щорічно як соціальний внесок інвестора в розвиток місцевої інфраструктури (після введення об’єкта в експлуатацію), вже розпочали спонсорську діяльність у Свалявському та Воловецькому районах Закарпатської області».

Даний проект сприятиме створенню умов для розвитку туризму на Закарпатті, впевнений Лоїк Лерміньо. «Ми зобов’язалися реконструювати єдину в окрузі дорогу на полонину Боржава протяжністю 8 км, яка зараз знаходиться у жахливому стані, проїхати по ній може хіба що військовий тягач. Реконструкція дороги відкриє доступ на полонину, а значить, у Воловецькому районі почне активніше розвиватися туризм, люди зможуть відвідувати нашу ВЕС з  екскурсіями – як це відбувається в Австрії, Чорногорії, Шотландії та інших країнах».

Повідомляє EcoTown