Якщо Конституційний або Верховний суд приймуть рішення, що мораторій на продаж землі незаконний, оскільки він суперечить Конституції, це стане суттєвим поштовхом для Парламенту зібратися і спробувати дійти згоди в питанні відкриття ринку землі.

Про те, що являє собою мораторій на продаж землі в Україні, і як його можна позбутися, розповів експерт у сфері земельного та аграрного права, старший юрист компанії AVELLUM Максим Максименко.

Даючи коротку характеристику мораторію, експерт відзначив, що під земельний мораторій сьогодні підпадає 40 млн га або 60% всієї землі в Україні. З них 27,7 млн га (або 67%) – це сільгоспземля, що перебуває у приватній власності людей, які отримали ділянки при розпаюванні колективних угідь. Люди не можуть її ні продати, ні обміняти, ні змінити цільове призначення. Землі або простоюють, або здаються в оренду, і не завжди ефективно.

Розраховувати на те, що депутати в скорому часі дійдуть згоди в питанні відкриття ринку землі, сьогодні не доводиться. Тому експерти обговорюють інструменти, які допоможуть зняти в Україні мораторій на продаж землі і відносять до них Конституційний та Верховний суди.

За словами Максима Максименка, назвати Верховний або Конституційний суд безпосередніми інструментами для зняття земельного мораторію в Україні складно, проте їхні рішення можуть стати «серйозним поштовхом у цьому напрямку».

Незважаючи на обмеження в чинному земельному законодавстві України, Верховний суд може прийняти рішення щодо певної конкретної ситуації з приводу продажу земельної ділянки, визнавши незаконною заборону її продажу, оскільки це суперечить нормам Конституції України. Тим самим буде встановлено прецедент, який зможуть застосовувати інші суди.

Таке рішення, на думку Максима Максименка, може призвести до встановлення певного роду колізії, оскільки операції купівлі – продажу землі в Україні сьогодні заборонені законодавством. При цьому якщо реєстраційні органи все-таки видадуть дозвільні документи на продаж, тобто підуть на порушення земельного кодексу в ім’я Конституції України і рішення Європейської конвенції з прав людини, то притягнути їх у суді до відповідальності буде складно, оскільки, скажімо, Верховний суд встановив, що такі операції законні.

Такі колізії цілком реальні. Якщо Конституційний суд визнає´недоліки в діяльності Парламенту, наприклад, що депутати проголосували за спірний закон, а він уже вступив у силу, то рішенням Конституційного суду цей закон відміняється, депутати швидко збираються і протягом 2 днів змінюють закон, реєструють його під іншою назвою. Такий закон суд формально ще не аналізував.

Отже, якщо Конституційний суд або Верховний суд приймуть рішення, що мораторій на продаж землі незаконний, це стане суттєвим поштовхом для Парламенту зібратися і спробувати дійти згоди в питанні відкриття ринку землі.

Наразі тиск Конституційного або Верховного суду зможе примусити депутатів врешті-решт прийняти рішення щодо відміни мораторію на землю.

Повідомляє Landlord

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.