За два роки галузь виробництва картоплі в Україні від падіння перейшла до розвитку. Ще три-п’ять років тому сектор виробництва картоплі стагнував і не розвивався. Зараз ця тенденція справедлива тільки для напрямку столової картоплі на внутрішньому ринку. Але в секторі продукції на переробку та на експорт за останні два роки тренд змінився. Під цими видами картоплі площі зростають.

Більшість картоплі виробляється дрібними виробниками, на ділянках до 3 га. Приблизно 60% площ картоплі сконцентровані в п’яти областях: Київській, Чернігівській, Житомирській, Львівській та Тернопільській. Середня врожайність становить 25–30 т з гектара.

В Україні протягом багатьох років спостерігається перевиробництво картоплі, водночас бракує якісних бульб. Більшість картоплі споживається в селянських господарствах. Комерційний ринок незначний, лише 10% від валового виробництва. Найбільша проблема галузі — відсутність комунікації та кооперації серед професійних виробників.

За дослідженням компанії Kleffmann Group Ukraine, професійні виробники, які мають ділянки картоплі від 3 га, вирощують цей овоч на 60–65 тис. гектарів. У 2018 році під картоплею в цих господарствах було 66 тис. гектарів. Понад 50% із них займають сорти голландської селекції, понад 38% — німецької. Сорти української селекції займають 8%. Причина такої ситуації полягає в дефіциті якісного українського насіння.

На переробку йде 28% картоплі, 2% картоплі професійних господарств йде на експорт. Якщо до 2014 року більшість картоплі з українських господарств експортувалося до Російської Федерації, то зараз наш основний партнер — це Молдова, у 2018 році вона імпортувала понад 10 тис.тонн української картоплі. Ціна експорту — 17–20 центів за кілограм. Меншими торгівельними партнерами були Білорусь і Грузія, зовсім небагато, по 20–40 т, закупили Азербайджан та Об’єднані Арабські Емірати. Лише за вересень-жовтень цього 2018 року експорт картоплі до Молдови збільшився у 15 разів. Торік основний обсяг картоплі експортувався у травні-червні, це була молода картопля на ринок Білорусі та інших країн. До того ж, цієї осені в Європі трапився неврожай, тож ціна на внутрішньому ринку була нижча в кілька разів за ціну в сусідніх країнах. До 70% картоплі професійного виробництва становлять столові сорти, їх продають через оптові ринки та торгівельні мережі.

Переробка

Ще одним чинником росту галузі картоплярства є переробка продукції на чіпси. Картопля на чіпси займає 5–6 тис. гектарів, 10% площ професійних господарств. Основними гравцями на ринку є компанія «Монделіс Україна», яка працювала з 2002 року під маркою «Крафт фудз Україна», компанія «Клуб чіпсів» з дніпропетровським корінням, цього року додався новий гравець — торгова марка «Лейз» групи компаній «Пепсіко». Потужності останньої розміщуються на базі ТОВ «Сандора» в Миколаївській області.

Загалом переробляється на чіпси 150–200 тис. тонн картоплі. Закупівельна ціна сировини в цьому сезоні становила 3,8–4,4 грн/кг. 

Для чіпсів використовують голландські й німецькі сорти та кілька вітчизняних. Лідерами є сорти Арсенал, Карлена, Кібіц, Фантазія, Леді Клер, Верді.

Переробка на крохмаль збільшується у світі та в Україні. Основні переробники в Україні — компанія «Вимал» на Чернігівщині, у минулому році вона подвоїла потужності й планує потроїти їх до наступного сезону. Також виробляють крохмаль із картоплі підприємства «Левона», «Крохмалепродукти України» .

Раніше крохмальні заводи приймали продукцію будь-яких сортів і платили за це невелику ціну. Коли переробники почали працювати більш професійно, фермери стали шукати сорти із більшим вмістом крохмалю. Лідером крохмальної картоплі є сорт Курас. Також для цього підходять сорти Верді, Арсенал, Євростарч. Це чіпсові сорти: бульби, які не прийняли для переробки на чіпси через нетоварний вигляд, можуть успішно перероблятися на крохмаль. Ця галузь найбільш цікава для українських фермерів. Для переробки потрібна відносно дешева сировина. 

У світі зростає переробка картоплі на фрі. Можливо, вона з’явиться і в Україні, але у невеликому обсязі. Основна перспектива переробки — це виробництво чіпсів та крохмалю.

Доробка

Ринок свіжої картоплі є найбільшим, але він найбільше постраждав від російської агресії. З 2014 року товарообіг картоплі впав утричі. Останнім часом зростає продаж через торгівельні мережі. Збільшуються вимоги до якості продукції. Якщо раніше мережі закуповували картоплю фракції від 40 мм, то зараз — від 50–55 мм.

Надалі обсяги продажу картоплі супермаркетами збільшуватимуться. Торгівельні мережі шукатимуть потужних партнерів, які зможуть рівномірно постачати товар у магазини протягом року не тільки немитий, а й сортований, митий і упакований.

Фермери можуть об’єднуватися, щоб мати можливості формувати більші партії, купувати обладнання для пакування та доробки картоплі.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.