1-11-696x465

Субтропічні міні-ківі успішно прижилися на наших землях і вже завойовують ринки Європи

Франсуа Жан Лафітт, дипломований інженер Вищої сільськогосподарської школи у Тулузі та випускник курсу підвищення кваліфікації у паризькій бізнес-школі ESCP Europe, розвиває в Одеській області бізнес з вирощування екзотичних фруктів.

Він президент компаній Primland і SCAAP Kiwifruits de France, віце-­президент Міжпрофесійного бюро ківі та віце-президент Економічного сільськогосподарського комітету овочів і фруктів CEAFL у регіонах Аквітанія — Лімузен — Шаранта. Очолює GEFEL — представництво французької економічної організації фруктів та овочів з товарообігом у 3,5 млрд євро.

Під брендом NERGI

У Беляївському районі Одещини можна побачити незвичайний сад з екзотичними рослинами — актинідіями. На гілках цих субтропічних ліан ростуть міні-ківі.

Вирощуванням нового виду фруктів займається французька компанія Primland, яку очолює Франсуа Жан Лафітт. Майже 40 років тому він створив потужне підприємство, яке займалося вирощуванням субтропічних ягід. Сьогодні під його керівництвом — понад 350 працівників, які доглядають плантації у п’яти країнах: Франції, Португалії, Іспанії, Італії та Україні. Загальна площа садів перевищує тисячу гектарів. Середній прибуток з 1 га — близько 10 000 євро.

Впродовж останніх 20 років французи розвивають партнерські відносини з представниками різних країн, які зацікавлені в розвитку ринку міні-ківі. Ця незвичайна ягода походить з Азії. Протягом довгого часу вона росла лише у дикій природі, зважаючи на тендітну структуру та обмежений термін зберігання. Її «окультурили» саме завдяки Лафітту, який під час подорожі до Нової Зеландії був вражений смаковими властивостями місцевих фруктів.

Згодом Новозеландський науково-­дослідний центр вивів шляхом природної селекції нові сорти Actinidia arguta, об’єднуючи їх під брендом Nergi. Відтоді французи розвинули цілу мережу садів у різних країнах. Їх бізнес в Одеській області — лише невеличка частина стратегії виробництва, яке поступово заходить на ринки Європи.

Головна причина присутності французів на Одещині — вигідне розташування українського ринку, сприятливі кліматичні та ґрунтові умови. Під час оцінки різноманітних територій іноземні експерти виявили, що в басейні Чорного моря для ківі-­бізнесу найліпше підходять Україна, Грузія, Туреччина, Болгарія, Румунія та частина території РФ. Згодом керівництво Primland провело ділову зустріч з ученими українських науково-дослідницьких інститутів.

Дізнавшись про величезний потенціал ринку України, Лафітт вирішив запустити  виробництво міні-ківі Nergi на нашій території.

Після вивчення ситуації, французи оформили необхідну дозвільну документацію на вирощування 20-гектарного саду поблизу села Дачне на Одещині. У 2012 році вклали перші інвестиції у створення плантацій. Для відкриття свого представництва в Україні привезли всю необхідну технологію виробництва. У подальшому новий бізнес-проект почали реалізовувати разом з українськими партнерами.

125 грам, 35 гривень

Тестовий урожай українських міні-ківі був зібраний у 2015-му (перший збір — через три роки після посадки), а восени 2016-го міні-ківі під маркою «Made in Ukraine» вперше з’явилися в українських супермаркетах.

Водночас Лафітт не виключає, що в подальшому його ціль — завоювати ринки Близького Сходу та Туреччини. Наразі він працює над довгостроковим проектом в Україні терміном у 30 років: перших сім-вісім років необхідні для запуску виробництва, а наступних 20–25 — для отримання прибутків (рентабельності). Загальні інвестиції вже перевищили 50 млн гривень.

Зібраний урожай щороку реалізується через мережі супермаркетів «Ашан», «Сільпо», «МегаМаркет», Novus. Вартість 125-грамової коробочки ківі — 35 гривень. На українських полицях продається лише третина вирощеної продукції. Решту відправляють на експорт: до Білорусі, Австрії, Польщі, Чехії та Німеччини. Звісно, в Європі продавати набагато вигідніше, оскільки там ціни майже утричі вищі.

Щоб публічно продемонструвати смакові якості Nergi, компанія Primland навіть зверталася до посольства Франції в Україні, яке допомогло організувати «ягідний» захід: у столичному ресторані «Канапа», що на Андріївському узвозі, провели кулінарний майстер-клас із приготуванням закусок та легкого вершкового десерту з додаванням міні-ківі.

Оптимізм і бюрократія

Вперше Лафітт побував у нашій країні ще у 2007 році, коли намагався оцінити шанси для вирощування міні-ківі на нових плантаціях. Тоді його задуми виглядали набагато масштабнішими, ніж у нинішніх умовах.

Фінансова криза 2008-го заблокувала плани французів. У 2011 році вони знову повернулися до українського проекту, але апетити вже були значно скромнішими. При цьому компанія Primland власним прикладом довела, що розвивати успішний бізнес в Україні цілком можливо попри різні перепони.

За словами керівника Primland, у його підлеглих були певні складнощі з органами української влади. Та з часом отримали необхідні дозволи: на продаж продукції, ввезення імпортного обладнання, створення умов для водопостачання та зрошення садів.

Проте у фінансовій сфері час від часу виникають проблеми, пов’язані з непростим ставленням з боку Національного банку України. Через недостатню кількість валюти доволі складно проводити міжнародні розрахунки, часто чимало часу йде на оформлення великої кількості необхідних документів.

Крім того, керівництво компанії Primland занепокоєне тим, що наша держава ігнорує відшкодування податку на додану вартість. Французам ще й досі не повернули кошти, пов’язані зі сплатою ПДВ.

Та попри це Лафітт налаштований доволі оптимістично. На його думку, найближчим часом ситуація в нашій державі поліпшиться, а в середньостроковій перспективі Україна може стати економічно успішною країною.

До 50 кг з куща

На території України компанія Primland працює за правилами Global G.A.P. — міжнародної програми, яку запропонували мережі роздрібної торгівлі в Європі з метою забезпечення безпечного виробництва продуктів харчування і декоративних рослин. Головне завдання — забезпечення покупців якісною продукцією, яка не шкодить здоров’ю та навколишньому середовищу.

Сьогодні французів сприймають на Одещині як своїх. Хоча ще декілька років тому їх проект був для місцевих жителів чимось неймовірним. Допитливі одесити спеціально приїздили до садів з ліанами, щоб поглянути, як вирощують міні-ківі.

Першу плантацію заклали на площі понад 16,5 га. Ліаноподобні кущі відмінно прижилися і почали плодоносити вже на другий рік. І це незважаю­чи на те, що протягом першої зимівлі стовпчик термометра опускався до –28 С — максимально низької температури, яку здатне витримати міні-ківі. Високим врожаям сприяє і навколишнє середовище: в Одеському регіоні відсутні природні вороги актинідії — різні хвороби та шкідники. Завдяки цьому вдається вирощувати екологічно чисті ягоди.

Екзотичні фрукти потребують особливої системи догляду, розробленої зарубіжними технологами. Щороку Одещину відвідують представники компанії Primland, які перевіряють стан рослин і надають відповідні рекомендації садоводам, аби ківі плодоносили мінімум 40 років. Щоб отримувати високі врожаї, гілки повинні розтягуватися уздовж сталевого дроту, натягнутого на бетонні стовпчики. Уся садова площа накрита спеціальною сіткою, яка надійно захищає ніжні рослини від зливи, граду та інших екстремальних опадів. До кожного деревця підведені поливні труби, якими опікується комп’ютер. Усе це створює сприятливий мікроклімат на плантації (всередині на півградуса тепліше і значно вологіше, ніж зовні).

 Nergi збирають із середини серпня до середини вересня. З одного куща можна отримати від 10 до 50 кг фруктів. Річний врожай сягає 200 т ягід, з яких близько третини бракується через доволі суворі вимоги до товарного вигляду продукції, яка не повинна мати жодних дефектів. Плоди знімають з ліани вручну за тиждень-два до повного дозрівання. Потім відправляють до рефрижераторів ще на сім-десять днів. А далі — на ринки України та Європи. Особливо їх цінують німці: вони кажуть, що смак українських міні-ківі набагато кращий, аніж португальських чи французьких.

Чим частіше французи навідуються до своїх садів на Одещині, тим більше вірять у світле майбутнє не лише міні-ківі, а й нашої країни загалом.

«Україна — демократична держава, — переконаний президент компанії Primland. — В економічному плані ще відчуваються рудименти колишньої радянської системи. Завершується перехід до нової системи розвитку». За його словами, регіональні конфлікти є наслідком адаптації до нових умов, а війна на сході України сприяє становленню української нації. «Пуповина, що з’єднувала з радянським минулим, вже перерізана. І сьогодні нам, інвесторам, хочеться сподіватися на стабільність і в економіці, і на законодавчому полі», — підкреслює підприємець.

А от вести мову про вступ до ЄС, на думку Лафітта, ще зарано. Водночас він визнає, що процеси зближення України з Європою відбуваються на всіх рівнях. І це, до речі, дуже важливо для зарубіжних інвесторів.

Повідомляє Landlord