Функція піар для бізнесу нині стає такою важливою, як і фінанси чи юридичний захист. А втім, у багатьох власників компаній ще й досі виникає запитання — навішо? Ще б пак! Нa перший погляд піар не працює «з 9 до 18».

І звіти піару здавати в податкову не потрібно. Та й за відмову давати медіа коментар не штрафують. Хоча в реальному житті буває, що неприємностей для компанії це може спричинити навіть більше, ніж потреба сплатити штраф.

Піар — це інша площина виміру та постановки цілей, яка містить такі віртуально-психологчні параметри про компанію, як «знаю — не знаю», «вірю — не вірю», «хочу — не хочу», «буду — не буду».

Досягнути статусу «знаю, вірю, хочу, буду» і є ключовим показником ефективності піару. І це справа часу, системна співпраця зі ЗМІ й інформування громадськості про діяльність. Як результат — формування кола однодумців, лояльних партнерів і клієнтів тощо.

За розміщення рекламної публікації в медіа потрібно заплатити певну суму. Втім, у професійного піар-спеціаліста в пріоритеті не лише необхідність вкластися в бюджет

Як же порахувати піар у грошах або, принаймні, у якихось зрозумілих одиницях, таких як кілограми чи літри. Вимірювати результативність піару найзручніше в таких величинах, як кількість публікацій, кількість контактів і MediaVelue, тобто медійна вартість.

Спочатку впізнати. Насправді, якщо займатися піаром цілеспрямовано та регулярно, то про компанію не тільки дізнаються більше — про неї сформують позитивну думку. Математично це може мати такий вигляд: одна новина, випущена піар-спеціалістом, — це, приміром, 10 публікацій у медіа.

Залежно від рейтингу медійного ресурсу ці 10 публікацій прочитають 10 тис. людей. За розміщення рекламної публікації в медіа потрібно заплатити певну суму. Втім, у професійного піар-спеціаліста в пріоритеті не лише необхідність вкластися в бюджет (чи заощадити гроші компанії), а й передусім прагнення зацікавити суспільство своїм повідомленням (а це, відповідно, забезпечить компанії додаткову впізнаваність на ринку).

Однак ефективність новин у ЗМІ — це не про гроші

Запам’ятати бізнес-стиль. На кожному ринку, зокрема й аграрному, своя специфіка — конкуренти, бренди, продукти, галузеві організації та преса. Щоб не бути в тіні, кожен  гравець прагне виділитися, показати свою неповторність і завоювати більше прихильників.

Активна соціальна позиція компанії, новини про діяльність і розвиток відносин формують бізнес-стиль, щоб компанію запам’ятали й заговорили про неї. Піар-спеціаліст розуміє: щомісяця слід заявити про себе як мінімум 1-3 рази. Тематика може бути різною: про діяльність, участь у конференції, нові продукти. Отже, перший показник ефективності піару — кількість новин або прес-релізів.

Заробляти на новинах про себе. Новина для медійного ринку означає чимало. По-перше, це підтвердження того, що компанія жива-здорова, що в ній щось важливе відбувається й вона прагне про це розказати. Ну, як і в повсякденному житті, ми теж любимо розповідати про себе.

Від того, які медійні ресурси опублікували новину на своїх сайтах, залежить її ефективність впливу. Тобто другий показник ефективності піару кількість розміщених публікацій.

Про піар-гроші. Кожна публікащя має свій еквівалент у грошах, свою медійну вартість або MediaValue. Саме завдяки фаховому шару компанія оптимізувала ці витрати, повідомивши через ЗМІ новину, що буде корисна суспільству, споживачам послуг, контрагентам, партнерам.

Отже, третій показник ефективності піару — фінансовий. Можна припустити, що для багатьох компаній саме медіина вартість може бути найприємнішим індикатором. Однак ефективність новин у ЗМІ — це не про гроші. Це про впізнаваність корпоративного бренду, його згадуваність, цитування, що все разом формує репутацію.

На своєму полі. Новину для ЗМІ зазвичай паралельно розміщують і на корпоративному сайті компанії. Аналітика власного веб-ресурсу також дає кілька показників ефективності: кількість відвідувачів на сайті та які рубрики вони читають.

Сайт, на якому розміщують новини, це власне, живе інформаційне поле компанії. І його також можна «порахувати». Якщо є власні сторінки в соціальних мережах — у Facebook, Instagram, Telegram чи YouTube — то це ще додаткові контакти із зацікавленими сторонами й аудиторіями, щоб сформувати про себе думку.

Загуглити про себе. А взагалі найпростіше оцінити ефективність піару — це просто загуглити своє ім’я в пошуку. І тоді зрине все, до чого докладалася ваша рука, — основні теми, новини, ресурси. От і нагода подумати: чи саме це потрібно компанії? Чи може, змінити інформаційний вектор і розповісти щось інше, стратегічне, з вигодами й перевагами.

Щоб закріпити на ринку іншу думку про себе. Або, ймовірно, йти на інші медіа-майданчики. І тоді підрахувати нову кількість контактів і медійний еквівалент. Погодьтеся, цікава вправа, що відкриває іншу думку про компанію, під якою її не видно зсередини. Чи з висоти керівництва. Можливо, за таких умов скептики врешті повірять у піар?

Олена ОБУХІВСЬКА, експерт з комунікацій

Джерело: газета «АгроМаркет»

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.