Щоб стабілізувати ціну на яблуко, Україні потрібно кожного місяця продавати на зовнішній ринок не менше 10 тис. т цих фруктів, а краще всі 15 тис. т. Такими оцінками поділився Андрій Ярмак, економіст інвестиційного департаменту ФАО.

Поки що, як передає Українська плодоовочева асоціація (УПОА), до таких обсягів не дійшло. За результатами вересня експорт склав 2400 т. Це навіть на 8% менше, ніж у вересні 2018 року.

Хоча нинішній врожай — рекордний, говорить Тетяна Смірнова, головний аналітик УПОА. На її погляд, експортна динаміка є незадовільною. Українські фермери пасивні у просуванні своєї продукції і працюють за принципом «хтось та купить».

«У поточному сезоні лише активний маркетинг врятує виробників від утилізації навіть якісного яблука. Зараз його забагато і в Молдові, і в Польщі, і в ін. країнах ЄС», — говорить Смірнова.

Загалом за липень-вересень 2018 року українські виробники експортували 4700 т яблук. Це на 52% більше, ніж за аналогічний період торік.

Але Ярмак пояснює, що фактично до вересня експортували ранні сорти, які не підлягають зберіганню. Натомість 90% всього виробництва складають саме пізні яблука.

В УПОА вважають, що в жовтні експорт фруктів значно зросте і може сягнути 10 тис. т. Загальний обсяг зовнішніх продажів у 2018/19 маркетинговому році аналітики оцінюють у 80-90 тис. т.

Проте це явно не дозволить стабілізувати ціни на яблука, надлишок яких може скласти від 150 тис. т до 170 тис. т.

«Не виключно, що ціни лишатимуться низькими протягом всього сезону. Вже зараз виробникам варто подумати про стратегію утилізації надлишків», — радять в УПОА.

Поки що садівники активно намагаються здати яблука на переробку. Це підтверджують і черги, які вишикувалися по-під заводами. Тому, скоріше за все, виробники яблучного концентрату в наступний сезон увідуть з чималими запасами, підсумували в асоціації.