Малиновий бізнес в Україні перестав бути нішевим і перетворився на масовий, констатує Андрій Ярмак, економіст інвестиційного центру ФАО, у виданні «East Fruit».

Цифри говорять самі за себе, аргументує експерт: якщо чотири роки тому ціна на заморожену малину була 45 грн/кг, то в 2018 році вона впала до 7 грн/кг. І це ще враховуючи, що в 2014-му валютний курс був нижче.

Тоді це була ніша, а зараз ні, говорить Ярмак, тому виробникам не можна більше розслаблятися і слід ретельно прораховувати ефективність всіх процесів – від виробництва до маркетингу.

За його словами, ще два роки тому він попереджав тих, хто ростить малину на заморозку, що їм необхідно об’єднуватися для збереження маржинальності свого бізнесу, і сьогодні ця теза підтверджується.

Ярмак робив також акцент на ринку свіжої малини. Її в магазинах Європи вже тоді пропонували по 12-15 євро/кг, тоді як заморожену – 2 євро/кг

Однак в Україні досі відсутні сорти малини, придатні для тривалих перевезень.

А в Азії свіжа ягода продається по 40 євро/кг, і заморожену там практично не зустріти, азіати морозять її самі. Хоча купити її можна в 10 разів дешевше свіжої.

Тобто цей ринок, зокрема Сінгапур, вже відкритий для українських виробників замороженої малини, підкреслює експерт, але потрібно зробити зусилля по виходу на нього.

Однак у більшості бізнес-планів з розвитку агробізнесу, з якими Ярмак стикався бачив в Україні, немає витрат на маркетинг.

Бізнес-план без витрат на цю статтю говорить про те, що підприємець не планує заробляти гроші, каже експерт. Навіть просування в соцмережах, яке багатьом аграріям здається доступним і безкоштовним методом просування, сьогодні обов’язково потребує фінансових вливань.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.