
Українські овочівники самі собі формують на зовнішніх ринках імідж ненадійного партнера. Таким думку в інтерв’ю east-fruit поділився Денис Сазонов, колишній гендиректор компанії «Грін Тім».
У свій час виробнику одному з перших вдалося налагодити ефективний експорт нетрадиційних овочевих культур – батату, чищеної цибулі. Однак Сазонов каже, що процес пішов не відразу. Спочатку навіть довелося попрацювати в збиток, щоб налагодити довгострокові відносини з партнерами. Тільки через рік компанія вийшла на стабільні експортні продажі.
Те ж саме стосується і інших овочівників. Щоб заробити на експорті, спочатку потрібно вкластися. Але, на жаль, їх логіка не змінюється, говорить Сазонов. Виробники концентруються на короткостроковій стратегії — «заробити тут і зараз», і в гонитві за миттєвою вигодою забувають працювати на перспективу.
«Візьмемо, наприклад, ситуацію з цибулею. На початку сезону, до збирання наші виробники були готові експортувати, заробляючи фіксовану маржу. Вони здійснювали певні домовленості з імпортерами. Але в зв’язку з тим, що внутрішня ціна піднялася, фермери почали сумніватися і ігнорувати домовленості, досягнуті раніше», — розповідає Сазонов.
У підсумку овочівники втрачають репутацію в очах партнерів, а Україна не сприймається як серйозний стабільний гравець.
«В «Грін Тім» ми спочатку працювали на імідж, а потім почали укладати дуже вигідні контракти», — згадує екс-керівник компанії.
Все ж, приступаючи до експорту, він радить добре проаналізувати ринок. «Все починається з аналітики. Потрібна чітка установка, що ти можеш зробити для ринку», — додає Сазонов.