Обираючи виробництво нішевих овочів чи ягід, фермеру варто врахувати відразу два основні фактори. Перший — чи підійдуть природні умови його господарства для вирощування обраної культури. Другий – кому він збуватиме вирощене.
«Якщо у вас ґрунти дозволяють вирощувати, наприклад, кавуни, то вирощуйте кавуни. Треба використовувати ті можливості, що є в господарстві», — радить в ефірі AgroFM Ганна Морозова, засновниця кооперативу UkrUp, який вирощує на Київщині часник, кавуни, салати, гарбузи та інші овочі.
Морозова наводить приклад з лохиною. Останнім часом про неї багато говорять і вирощують все більше. Особливо добре росте ягода на Західній Україні. Але якщо у вас немає відділу маркетингу, який заздалегідь домовиться з тими, хто придбає врожай, або нема переробного підприємства, щоб його заморозити чи пустити на джеми, не треба займатися цією ягодою.
«Коли ми обирали, які овочі вирощувати, то спочатку сегментували покупців свого регіону, зрозуміли ринок збуту. Всю зиму та всю весну підписували договори, домовлялися про продукти, які будемо постачати, і куди саме, в який період часу з розбивкою на тижні. І лише після того готові були саджати», — згадує Морозова.
Вона розповідає, що часом фермер бачить тимчасову привабливу ціну на якусь продукцію і кидається її вирощувати. Так було з часником, коли він коштував 100 грн/кг.
Та щоб продавати дорого, треба забезпечити відповідну якість, постійні об’єми постачань. А рітейл ще й попросить документальне підтвердження, що ви дійсно виростили цю продукцію.