Головна справа народності брокпа, що живе в історичній місцевості Монюл в індійському штаті Аруначал-Прадеш, — вирощування особливих гібридних яків, що пристосовані до пасовищ гірського Тибету, пише TheNewsLens.

Яки брокпа — найвисокогірніший вид домашньої великої рогатої худоби. Традиція випасу цих тварин на «Даху світу» — багатовікова.

У 65-річного брокпа Целе стадо з більш ніж 150 яків

З травня по вересень брокпа разом зі своїми стадами кочують на високогірні пасовища Гімалаїв, а решту часу року живуть в 16 селах, розташованих у більш низьких областях.

Народність живе відокремленим від решти гірського населення Тибету життям на висотах від 274 до 4572 метрів. Все їх життя, а сьогодні й виживання, практично повністю залежить від яків.

Чисельність брокпа скорочується. Їх залишилося всього близько 200 сімей. Багато хто з них кинули традиційний уклад життя і поїхали в сучасні райони.

Таші Фунтшу показує пристрій для збивання чурпи — масла з молока яків

Район Монюл — сьогодні лише частина індійського штату, а колись він був цілою державою, яка займає чільне місце у буддійській священній географії.

Брокпа Церінг з села Лубранг і його дружина

Монюл вважався одним із прихованих притулків Гуру Падмасамбхави — одного з найбільших вчителів буддизму в історії, якого звали також другим Буддою.

Тибетською мовою «мон» означає темряву — місцевость відповідає цій назві. Монюл — країна темних густих лісів, де сонячне світло ледь проникає на землю.

Таші Пунтшу свого будинку і розповідає історію Монюла

Пунтшу був пастухом яків до 30 років. Але клімат стає більш теплим — і робота з яками менш вигідною. Він продав свою худобу, спустився в низини і почав інший бізнес.

Зараз Пуншту розбагатів, але з ностальгією згадує зими, які провів зі своїми яками в густих лісах, на пишних зелених пасовищах і в засніжених горах. «Якщо у тебе немає яка, ти не брокпа», — посміхається він.

За останні два десятиліття число сімей брокпа, що практикують вирощування яків, впало з 800 до 200.

Експериментальна ферма Національного дослідного центру, в якому намагаються зберегти популяцію яків в штучних умовах

Встановлення меж і так званого «закриття Тибету», коли посилюється прикордонний контроль між Індією і Китаєм, стримують пересування брокпа зі стадами.

Село брокпа

Потепління клімату веде до деградації пасовищ і худоби, а привабливість сучасного життя відвертає молодь від родового заняття.

«Вони не витримують суворого кочового життя при мінусових температурах», — зітхає 80-річний Норбу з села Чандер.

«Все своє життя я рухався з яками, — каже Целе. — І продовжу робити це, поки дозволяє здоров’я. Але хто продовжить мою справу після мене?»

Син Целе вибрав сучасне життя — поки його дружина працює прибиральницею в міській лікарні, він няньчиться з дитиною. «Няня-брокпа!», — з сарказмом вигукує Целе.

Яки брокпа — гібридні. Чоловічих особин називають дзо, жіночих — дзомо. Дзомо дає великі надої високої жирності. Але навіть не це їх головна перевага — вони чудово себе почувають на висоті 3000-4000 м, де не виживає ніяка ВРХ.

Чурпі — масло, приготоване з молока яків. Ними та іншими продуктами, отриманими від гімалайських ВРХ та овець, брокпа сплачують податки.

Масло чурпі

Норбу з клану осілих землеробів унгпа володіє кількома пасовищами і збирає з брокпа податки на випас худоби.

Норбу — землевласник

Унгпа володіють також правом власності на землю, де розташовані села брокпа. Типове село брокпа складається з 10-12 сімей.

Брокпа Церінг одягнений в традиційний одяг з хутра і шкіри яків

Традиційна релігія брокпа — буддизм.

Хоча молодь тікає з пасовищ, але серед землевласників і лам — ще залишається.

Місцевий лама

Перед забоєм яка брокпа здійснюють ритуал, просячи прощення і милосердя у тварини. Целе каже, що це гарантує зв’язок між яком і його власником навіть після смерті.

Як готується до забою на Лосар — тибетський Новий рік

Ще кілька років тут усе було вкрите густими лісами. Але сьогодні їх витісняє сучасна інфраструктура.

Льодовик, де паслися яки, після будівництва дороги в 2010 році висох.

Стада яків вироджуються через брак повноцінних чоловічих особин — молоді яки виростають слабкими і хворобливими. Після потепління в ці місця прийшла нова напасть — паразити, що вражають в першу чергу телят. Тому для розмноження доводиться використовувати старих биків.

Ще В 1989 році Індійський рада сільськогосподарських досліджень заснувала Національний дослідницький центр для вивчення та збереження популяції яків з експериментальною фермою, де утримуються 400 тварин.

Перший як з пробірки з’явився на світ 15 липня 2013 року

Сьогодні Норбу-сташому залишається тільки розповідати молодшому про старі часи: індо-китайську війну 1959 року і втечу Далай-лами в Індію через Монюл.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.