Термін «хеджування» ширше застосовується на ринку фінансів. Але страхування від потенційних втрат актуальне і для сектора реальних товарів.

Наприклад, важливо застрахувати свій прибуток через несприятливу зміну ціни на товар у майбутньому — шляхом завчасної контрактації цієї ціни.

Щоб застрахуватися від ризиків зовсім не обов’язково йти в страхову компанію. Агропідприємству потрібно лише прийняти заходи, щоб протидіяти потенційним ризикам.

Суть хеджування при закупівлях полягає в тому, що в певний час укладаються угоди і на купівлю, і на продаж продукції за визначеними цінами, щоб зафіксувати свій фінансовий результат в кінці періоду.

Ви повинні бути впевнені, що компанія, незважаючи на зміну цін в майбутньому, заробить свої гроші.

починати прораховувати закупівлі на майбутнє потрібно в проміжку між липнем і вереснем

Але, оскільки я займаюся тільки закупівлями, то їх хеджування — це просто завчасна закупівля товарів за цінами, більш вигідним, ніж, якщо б ми купили їх же в майбутньому, але з урахуванням додаткових витрат на раннє придбання. Тут враховуються ціна грошей, ціна зберігання тощо.

Відразу виникає питання: завчасно — це коли? Першу частину відповіді на нього дає сезонність. У рослинництві майже всі основні товарно-матеріальні цінності (ТМЦ) використовуються з чітко визначеною сезонністю.

Це тягне за собою і сезонність цін на частину цих ТМЦ. Наприклад, порівнюючи ціни на карбамід декількох постачальників ми чітко бачимо, що цей товар в липні-вересні має нижчу доларову ціну.

До цього моменту накопичуються обсяги його виробництва, а активно споживатися він починає з середини жовтня до лютого. Якщо взяти споживання карбаміду в цілому в країні, то частина агрокомпаній починають його використовувати після збору врожаю на частині своїх площ, коли заходять в грунтообробку.

Але більшість сільгоспвиробників починають застосовувати його в лютому, коли роблять передвесняну обробку землі і вносять добрива. І до цього моменту ціна на карбамід зростає.

Наприклад, є різниця — чи ми купили карбамід в липні 2017-го за $312/т, збираючись вносити його в листопаді, або придбали ближче до листопада чи в середині жовтня. Тоді б ми заплатили більш ніж $ 380/т. Тобто ціна була б дорожчою на $70, або 22 %.

Я не думаю, що сукупна ціна коштів за ці п’ять місяців, а також вартість зберігання перевищила би 22 %.

Це перший тригер, який нас повинен підштовхнути до ідеї, що починати прораховувати закупівлі на майбутнє потрібно в проміжку між липнем і вереснем.

Основні групи закупівель ТМЦ в рослинництві — це насіння, ЗЗР, природний газ і пелети для власних сушарок, добрива, дизельне паливо.

Коли найкраща ціна для насіння та ЗЗР? Керівники компанії і дистриб’ютори часто сперечаються на цю тему. На мій погляд, це жовтень-листопад, тому що більшість виробників виходять на ринок зі своїми ціновими пропозиціями на майбутній сезон.

у завчасної закупівлі є як позитивні, так і негативні сторони

І до цих пропозицій зазвичай йдуть знижки за раннє замовлення, ранню оплату та великі обсяги. Цими знижками люблять користуватися дистриб’ютори.

Тобто, якщо ми претендуємо на насіння або ЗЗР в цей період, то дистриб’юторам цікаво дати нам нижчу ціну, щоб взяти обсяг, яким вони забезпечать свою майбутню знижку за цей обсяг.

І незважаючи на те, що ми отримаємо в цей час нижчу ціну від дистриб’ютора, це вигідно для обох сторін. Вони захеджувались на майбутнє, тому що знають, що великий обсяг точно продадуть, а ми отримали кращу ціну.

По газу найкращий період — з літа по вересень, далі попит на газ починає рости з початку опалювального сезону і до зими досягає максимуму.

З пелетами спочатку ситуація розвивається так само, але потім з’являється багато матеріалу для їх виробництва після переробки соняшнику. І вартість складування пелет перевищує для продавця ефективність від швидкого і недорого продажу перших партій.

Тому цей товар вигідно купувати на початку літа і до вересня. Але тут потрібно прораховувати вартість його зберігання, тому що це досить об’ємна частина номенклатури.

Добрива. У кожного з них своя сезонність, і на карбаміді я це вже продемонстрував. Дизельне паливо не надто сезонно і більше залежить від ціни на нафту — тобто потрібно просто моніторити зовнішні ринки.

Але у завчасної закупівлі є як позитивні, так і негативні сторони. Які переважують і як правильно отримати вигоду від цього процесу, йтиметься в наступній частині матеріалу.

Дмитро Тарасюк, фінансовий контролер відділу закупівель холдингу Агро-Регіон

Використані тези виступу на IV щорічній аграрної конференції фахівців із закупівель ProAgro

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.