Ринок пальмової олії в останні тижні демонструє спадаючу динаміку. Виробництво поки не показує високого рівня — сезонно він починає збільшуватися з липня.

А ключовий фактор, який тисне на цей ринок, — це низькі темпи експорту. І тут кілька причин.

По-перше, зараз сезонне зниження під час рамадану. Як правило, напередодні священного місяця мусульманські країни активно закуповують пальму, показуючи навіть у квітні високі темпи.

А в період самого рамадану купівельна активність держав ісламу сильно падає. Це негативно позначається на темпах експорту олії з Малайзії.

По-друге, запровадження цією країною 5-відсоткового експортного мита на початку травня.

І, по-третє, підвищення імпортного мита на пальмову олію в Індії до 44 %. Як наслідок, конкурентоспроможність цього продукту порівняно з соєвою і соняшниковою олією на індійському ринку впала.

У результаті в травні імпорт пальми до Індії знизився майже на 40 % порівняно з травнем минулого року. Але буквально поки я готувала цей звіт, дізналася з новин, що індійський уряд підвищив мито на імпорт соєвої олії з 30 % до 35 % та соняшникової олії — з 25 % до 35 %.

Після цього пальма знову стає конкурентоспроможною в Індії. І якщо зараз подивитися на її котирування на біржі в Куала-Лумпур, вони показують зростання.

Так само, наприклад, якщо пшениця і кукурудза продовжують знижуватися на Euronext під тиском Чикаго, то ринок ріпаку отримує підтримку.

Починаючи з червня-липня починають зростати запаси пальмової олії, хоча і сьогодні вони на досить високому рівні порівняно з попередніми роками через слабкі темпи експорту.

Зростання виробництва ще збільшиться, що чинитиме тиск на ціни. Тому останні рішення Індії стимулюватимуть попит на пальму, і він повинен зрости в цій країні.

Але це буде мінус соняшниковій олії, зокрема тої, що виробляє Україна. Адже Індія є нашим ключовим партнером по цьому продукту.

Вікторія Блажко, консультант Agritel