У ринку ріпаку сьогодні немає сильних чинників підтримки.

Запаси канадської каноли повинні зрости, оскільки темпи її експорту сьогодні нижчі, ніж роком раніше. Вже в кінці березня там були рекордні запаси, і протягом трьох місяців Канада навряд чи зможе відправити на експорт той обсяг, який прогнозувався.

Тому ми очікуємо ріст кінцевих запасів каноли, що чинитиме тиск на баланс наступної кампанії.

Стан посівів ріпаку в Канаді відповідає середньому рівню — «добре» й «відмінно». Там якийсь час зберігалася засуха, але вже пройшли дощі. Та синоптики прогнозують їх ще більше. Це повинно поліпшити стан посівів, і ризиків для майбутнього канадського врожаю немає.

Зате є ризики в Європейському союзі. Там очікується зниження врожайності через посуху на півночі і сході ЄС. Насамперед, у Німеччині, Балтійських країнах, Франції і Великобританії.

У центрі уваги — Німеччина. Там, як і у випадках з пшеницею та ячменем, сильно знижений прогноз по ріпаку. При цьому і площі його посівів порівняно з минулим роком знизилися на 4%.

Як припускає Асоціація німецьких кооперативів, урожай ріпаку знизиться і складе 4 млн т. Наш прогноз більш оптимістичний — 4,3 млн т. Але він все ж він нижчий, ніж у USDA — 4,8 млн т.

У Франції площі порівняно з минулим роком зросли, але потенціал врожайності нижчий, тому що там були холоди під час цвітіння. Тому ми очікуємо зниження виробництва ріпаку у Франції.

Але в цілому європейський баланс, незважаючи на зниження, виглядає цілком комфортно за рахунок того, що падає споживання ріпаку. Це відбувається через конкуренцію з боку аргентинського біодизеля, який активно імпортує ЄС.

З цієї ж причини страждає попит на ріпакову олію. На сьогодні вона трохи відскочила в ціні, але це тільки на фізичному ринку, з негайним постачанням, де виріс попит. Однак у довгостроковій перспективі ринок продовжує перебувати під тиском.

Якщо ми подивимося на ціни ріпакової олії в Роттердамі, то перспектив у них немає. Кореляція між ріпаковим маслом і ріпаком дуже сильна.

Відповідно, ріпаковий ринок пішов вниз, але зараз його почав підтримувати ринок пальмової олії. Причому пальма підтягне за собою всі інші види олій.

У підсумку, європейський і світовий баланси ринку ріпаку як головні драйвери залишаються комфортними, там немає напруженості.

А Україна якраз орієнтується на європейський ринок, оскільки Євросоюз є основним покупцем нашого ріпаку.

Щодо його виробництва в Україні Agritel зберігає свій прогноз на рівні 2,5 млн т — це вище, ніж у минулому році. Враховуючи потреби ЄС в імпорті цієї культури на рівні 4,5 млн т, ринок збуту в нас точно буде. Все залежить від того, за якими цінами Україна продаватиме ріпак до Євросоюзу.

Тут потрібно враховувати зниження попиту на внутрішньому ринку ЄС, плюс той факт, що в Європі глобальних проблем з виробництвом немає. Тобто на старті кампанії точно можливий тиск на ціну.

У цілому ринок ріпаку йде вниз — і це спричиняє зниження українських цін на нього. Плюс на це впливає і чинник наближення збиральної кампанії.

Падіння цін продовжиться, і порівнювати нинішню ситуацію з торішньою не зовсім коректно, тому зараз рівень виробництва значно вищий.

А попит з боку ЄС хоча і є, але не зважаючи на свої достатні запаси і зниження переробки ріпаку, залишається питання, за якими цінами вони будуть його купувати.

Якщо проаналізувати базис, тобто відношення цін на CPT на українському ринку і Euronext, він ріс і наближався до позначки мінус 5, а тепер є ризик його зниження.

Щоб не продавати ріпак, коли ринок піде вниз під тиском сезону збирання врожаю, ми рекомендуємо вже сьогодні продати 50% майбутнього врожаю, тому що цей товар вивозиться на зовнішні ринки дуже швидко, і перші три місяці з початку збирання — найактивніші для експорту.

Краще продати половину врожаю зараз, поки не стартувала кампанія, ніж через місяць, коли жнива в повному розпалі.

Короткостроковий прогноз у нас знижувальний, але підтримка може надійти з боку пальмової олії, яка обмежить зниження цін. У довгостроковому періоді суттєвих факторів для зростання всього комплексу рослинних масел немає.

Тому конкуренція з боку біодизеля на європейському ринку буде зберігатися. Можливо, щось зміниться в жовтні, якщо Єврокомісія після свого розслідування вирішить застосувати якісь заходи. Наприклад, ввести мита на аргентинський біодизель, щоб зробити його неконкурентоспроможним в Європі.

Але це віддалена перспектива, а поки ненапружений покірний баланс наступного сезону дозволяє робити «ведмежий» прогноз на тривалу перспективу.

Вікторія Блажко, консультант Agritel

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.