Будь-яка повноцінно сформована галузь економіки окрім гравців, зайнятих основною виробничою діяльністю, також містить цілий прошарок економічних суб’єктів, зайнятих «допоміжною» діяльністю – суб’єктів, клієнтами яких є власне виробники продукції, а не її кінцеві споживачі. До такої діяльності належить насамперед надання різноманітних послуг: консалтингових, фінансових, послуг страхування та ін.

Побутує думка, що в українському аграрному секторі, за винятком сотні більш-менш технологічних холдингових компаній, консалтингові послуги є незатребуваними. Але провівши дослідження шляхом телефонного опитування сільськогосподарських підприємств щодо використання аграрними підприємствами різноманітних зовнішніх послуг, у тому числі і консалтингових, результати виявилися дещо неочікуваними.

лише 16% сільгосппідприємств не користувалися жодними консалтинговими послугами

У середньому по Україні 8 із 10 сільськогосподарських підприємств хоча б раз замовляли консалтингові послуги. І лише 16% сільськогосподарських підприємств в Україні не користувалися жодними консалтинговими послугами. При цьому 37% з тих сільськогосподарських підприємств, які не користуються консалтинговими послугами сьогодні, заявили, що зацікавленні та розглядають можливість їх залучення у майбутньому.

Вибірка, на жаль, не дозволяє розглядати результати в окремих областях України, проте дає можливість диференціювати респондентів за категоріями, залежно від земельного банку в обробітку.

найбільше замовників консалтингових послуг — серед невеликих підприємств

Якщо розділити сільськогосподарські підприємства на 3 категорії: такі, що обробляють до 1000 га (умовно «невеликі»), від 1000 до 3000 га («середні») та більше 3000 га («великі»), то найбільше замовників консалтингових послуг саме серед невеликих підприємств. У цій категорії 87% компаній хоча б один раз замовляли консалтингові послуги, у той час як серед середніх за розміром підприємств цей показник становить 80%, а серед великих – 86%*.

* Оцінена частка найбільшої категорії підприємств може бути неточною, через недостатнє представлення цієї категорія с/г підприємств у вибірці.

Консалтинг – доволі широка категорія. Варто розділити їх на види, які є найбільш затребуваними серед сільськогосподарських підприємств: агрономічний консалтинг (наприклад, використання агрохімії), аналіз ґрунтів, консультування щодо методів точного землеробства (наприклад, використання NDVI), діловий консалтинг (наприклад, написання бізнес-планів) та ціновий консалтинг.

За результатами дослідження можна побудувати наступний рейтинг зазначених видів послуг за відсотком підприємств, які їх залучали (остання колонка відображає переважаючу відповідь на запитання, наскільки часто замовляються послуги):

 

Консалтингові послуги

Відсоток підприємств

«Як часто?»

1

Аналіз ґрунтів

76

Раз на рік

2

Точне землеробство

18

Сезонно (2 рази на рік)

3

Агрономічний консалтинг

17

Раз на рік

4

Діловий консалтинг

7

Нерегулярно

5

Ціновий консалтинг

3

Сезонно

 

Варто згадати й аспект компліментарності або взаємодоповнення у замовленні сільськогосподарськими підприємствами консалтингових послуг. Серед тих підприємств, що скористалася будь-яким із зазначених видів консалтингових послуг коефіцієнт тих, що замовляли хоча б ще один інший вид послуг, становить 38%. Тобто більше третини опитаних підприємств замовляли більше одного із зазначених видів консалтингових послуг.

В українських реаліях ці результати є вражаючими. Згідно з ними аграрні підприємства як категорія виробників відчувають потребу у модернізації виробництва та хотіли би підвищити власну ефективність. Більше того, більшість з них готова платити за професійну допомогу задля досягнення своїх цілей.

Олександр Калюжний, аналітик аграрних ринків Асоціації «Український клуб аграрного бізнесу»

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.