Будь-яка повноцінно сформована галузь економіки окрім гравців, зайнятих основною виробничою діяльністю, також містить цілий прошарок економічних суб’єктів, зайнятих «допоміжною» діяльністю – суб’єктів, клієнтами яких є власне виробники продукції, а не її кінцеві споживачі. До такої діяльності належить насамперед надання різноманітних послуг: консалтингових, фінансових, послуг страхування та ін.

Побутує думка, що в українському аграрному секторі, за винятком сотні більш-менш технологічних холдингових компаній, консалтингові послуги є незатребуваними. Але провівши дослідження шляхом телефонного опитування сільськогосподарських підприємств щодо використання аграрними підприємствами різноманітних зовнішніх послуг, у тому числі і консалтингових, результати виявилися дещо неочікуваними.

лише 16% сільгосппідприємств не користувалися жодними консалтинговими послугами

У середньому по Україні 8 із 10 сільськогосподарських підприємств хоча б раз замовляли консалтингові послуги. І лише 16% сільськогосподарських підприємств в Україні не користувалися жодними консалтинговими послугами. При цьому 37% з тих сільськогосподарських підприємств, які не користуються консалтинговими послугами сьогодні, заявили, що зацікавленні та розглядають можливість їх залучення у майбутньому.

Вибірка, на жаль, не дозволяє розглядати результати в окремих областях України, проте дає можливість диференціювати респондентів за категоріями, залежно від земельного банку в обробітку.

найбільше замовників консалтингових послуг — серед невеликих підприємств

Якщо розділити сільськогосподарські підприємства на 3 категорії: такі, що обробляють до 1000 га (умовно «невеликі»), від 1000 до 3000 га («середні») та більше 3000 га («великі»), то найбільше замовників консалтингових послуг саме серед невеликих підприємств. У цій категорії 87% компаній хоча б один раз замовляли консалтингові послуги, у той час як серед середніх за розміром підприємств цей показник становить 80%, а серед великих – 86%*.

* Оцінена частка найбільшої категорії підприємств може бути неточною, через недостатнє представлення цієї категорія с/г підприємств у вибірці.

Консалтинг – доволі широка категорія. Варто розділити їх на види, які є найбільш затребуваними серед сільськогосподарських підприємств: агрономічний консалтинг (наприклад, використання агрохімії), аналіз ґрунтів, консультування щодо методів точного землеробства (наприклад, використання NDVI), діловий консалтинг (наприклад, написання бізнес-планів) та ціновий консалтинг.

За результатами дослідження можна побудувати наступний рейтинг зазначених видів послуг за відсотком підприємств, які їх залучали (остання колонка відображає переважаючу відповідь на запитання, наскільки часто замовляються послуги):

 

Консалтингові послуги

Відсоток підприємств

«Як часто?»

1

Аналіз ґрунтів

76

Раз на рік

2

Точне землеробство

18

Сезонно (2 рази на рік)

3

Агрономічний консалтинг

17

Раз на рік

4

Діловий консалтинг

7

Нерегулярно

5

Ціновий консалтинг

3

Сезонно

 

Варто згадати й аспект компліментарності або взаємодоповнення у замовленні сільськогосподарськими підприємствами консалтингових послуг. Серед тих підприємств, що скористалася будь-яким із зазначених видів консалтингових послуг коефіцієнт тих, що замовляли хоча б ще один інший вид послуг, становить 38%. Тобто більше третини опитаних підприємств замовляли більше одного із зазначених видів консалтингових послуг.

В українських реаліях ці результати є вражаючими. Згідно з ними аграрні підприємства як категорія виробників відчувають потребу у модернізації виробництва та хотіли би підвищити власну ефективність. Більше того, більшість з них готова платити за професійну допомогу задля досягнення своїх цілей.

1746Олександр Калюжний, аналітик аграрних ринків Асоціації «Український клуб аграрного бізнесу»