«Вимоги» — це універсальне слово, до якого ми приходимо, коли починаємо говорити про стандарти, сертифікати тощо. Навіть якщо ви ще не експортуєте, завжди корисно вивчати вимоги. Тому що експорт — це довга дорога. Ви сьогодні почали і можливо за рік, два або три туди дійде.

Чим раніше ми почнемо думати, наскільки наш бізнес відповідає цим вимогам, тим краще. Тому що як тільки прийде день Х, і вам знадобиться, щоб до вас прийшов аудитор, зробив перевірку і видав сертифікат, то ви можете виявитися не готові. Аудитор може сказати: «Ось це треба знести, а це перебудувати».

Щоб ви не виглядали “неандертальцями” в контактах з сильними міжнародними партнерами, ви повинні орієнтуватися у стандартах. Вони запитають: «А чи є у вас GLOBALG.AP або BRC?». Ви відповісте: «Ще ні, але я відповідаю всім вимогам цього стандарту за винятком того-то або того-то».

Тоді потенційний партнер зрозуміє: ця людина цілеспрямовано йде до експорту. З вами є сенс спілкуватися — можливо, через півроку-рік у вас буде сертифікат, і він продовжить з вами вести спілкування.

Але якщо ви, почувши «GLOBALG.AP», зробите квадратні очі, це відразу створює певне враження. Тому що експортний бізнес починається з того, наскільки адекватний чоловік, з яким я спілкуюся.

Стандарти в переважній більшості випадків є відкритими — їх можна завантажити з інтернету і подивитися.

Є такий потужний ресурс — BSI (British Standart Institution). Це досить авторитетний британський орган сертифікації. Вони структурували стандарти, які можуть застосовуватися до агропідприємства. Це стандарти харчової безпеки і якості, ланцюжків постачання, стійкості, управління бізнесом, соціальної відповідальності.

 

Існують три класи вимог:

Обов’язкові вимоги. Ті, які встановлюються нормативно. Наприклад, законодавство ЄС і кожного з його членів. Причому перше має пріоритет перед другими, які повинні йому відповідати. Але іноді країни-члени ЄС можуть вводити щось додаткове. Приклад обов’язкових вимог – це HACCP.

Де знайти інформацію про ці вимоги? Найважливіший ресурс для цього — Trade Helpdesk. Це відкритий і безкоштовний портал. База, яка містить імпортні тарифи, вимоги до товарів, преференційні угоди, які існують між ЄС і третіми країнами, квоти, торгову статистику та інші важливі речі.

Ввівши в табличку цієї бази основні дані про своій бізнес (ваша країна, країна, куди ви хочете експортувати, код товару (його можна знайти там же в довіднику)), ви можете побачити власну позицію в порівнянні з іншими країнами, тарифи, правові бази країн. Умови за квотами дивимося в розділі taric.

Там же є розділ «Імпортні процедури»: документи для проходження митного контролю при в’їзді в ЄС та специфіка його проходження для окремої країни.

Розділ «Вимоги до продукції» містить, наприклад, контроль забруднювачів, контроль пестицидів, контроль здоров’я (для товарів нетваринного походження).

Весь ресурс створений на зрозумілій мові — щоб люди, не читаючи законодавства ЄС, могли сюди зайти і скласти для себе зрозумілу картинку. Тут є витяги з законодавства та конкретні доповнення до нього, в яких встановлюються норми. Наприклад, норма щодо забруднювачів, внутрішні податки — ПДВ і акциз.

Наступний цікавий розділ — «Статистика». Наприклад, ми можемо побачити, скільки продукції, аналогічної вашої, завозять в ЄС.

Добровільні вимоги. Вони, звичайно, почасти є «фікцією». Де-факто ці вимоги обов’язкові, але їм слід відповідати, якщо ви хочете співпрацювати з певним гравцем.

Наприклад, учасники ринку сої об’єднуються і вирішують встановити певні стандарти, яких вони будуть дотримуватися.

Так, у Великобританії 80 % обороту роздрібних товарів підпадає під вимоги Британского роздрібного консорціуму, у якого є стандарт BRC. Він ділиться на кілька вузьких стандартів.

Приклади добровільних стандартів в харчовій галузі: GLOBALG.AP, SQF, IFS, FSSC 22000. Якщо ви їх не виконуєте, то з великими гравцями в більшості випадків ви працювати не зможете.

Я запитав у німецького менеджера з Metro, які базові вимоги повинні виконуватися? Він відповів: «Потрібен хоча б один із стандартів, і тоді ми починаємо розмову».

GFSI (Global Food Safety Initiative) — це Глобальна ініціатива з харчової безпеки Це міжнародний форум, який встановлює стандарти для стандартів», тобто вони визначають, які стандарти є основними. Для харчової продукції це все ті ж GLOBALG.AP, SQF, IFS, FSSC 22000.

Базу даних добровільних стандартів можна знайти на одному магічному ресурсі, про який піде мова в наступній частині цього матеріалу.

Продовження читайте 7.05.2018

Олег Мірошниченко, консультант з експорту на європейські та міжнародні ринки

Використані тези ворк-шопу Ukrainian Food Valley в Києво-Могилянській бізнес-школі

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.