За даними Facebook, аудиторія Messenger на сьогодні досягає 1,3 млрд людей, і в будь-якій аграрній компанії від власника до робочого навряд чи знайдуться люди, яких би не було в Facebook. Тобто з великою часткою ймовірності, ваша цільова аудиторія там є.

89 % юзерів Facebook використовують його на мобільних пристроях, і в середньому 14 разів в день така людина перевіряє повідомлення на FB. Тому, використовуючи Messenger в бізнесі, можна змінити відносини з вашим споживачем зі звичайного маркетингу, коли він просто бачить вашу рекламу, на комунікаційні, більш дружні відносини.

У Messenger зазвичай ми листуємося з близькими, друзями, знайомими, і коли ми заходимо туди зі своїм бізнесом, то повинні зберігати ту ж культуру, яка в ньому існує.

Наприклад, коли успішний підприємець реєструється на Фейсбуці, але зовсім не може вести себе там згідно культурі соцмереж, то це вбиває репутацію, не дає потрібного ефекту або дає зворотний.

Якщо звичайні люди у Messenger використовують эмоджи, то ви теж можете використовувати їх у ділових переговорах.

Чато-боти — також важливий інструмент комунікації в Messenger, Telegram та інших подібних систем комунікації. В аудиторії будь-якого бізнесу свої «болі» і свої точки дотику, і чат-боти на це реагують. Як саме, я спробую пояснити.

Пошта і решта

Найближча тема до Messenger — e-mail-маркетинг. Був час, коли він змінив відносини між бізнесом і споживачем, і досі є ефективним інструментом. Багато хто його досі використовує, але не завжди правильно. Приходить дуже багато спаму, непотрібних розсилок, у вас в ящику накопичується все більше непрочитаних повідомлень без відповіді.

У імейл-маркетингу ви можете нормально спілкуватися тільки зі своєю цільовою аудиторією, яка дала вам свої адреси і звикла до цього листування. Але якщо ви хочете залучати нових людей, ви зіткнетеся з багатьма проблемами.

Одна з них, на яку ви ніяк не вплинете, — все менше звичайних людей використовують електронну пошту. Там залишаються тільки ті, чий бізнес не може без неї обійтися. Середньостатистичний споживач товарів b2c практично не заходить у імейл.

Якщо ви стежите за політикою, наприклад, Фейсбуку щодо бізнесу, то ідеальна ситуація, коли у вас є 100 фоловерів, і ви публікуєте матеріал, який повинен вибудувати комунікацію з вашою цільовою аудиторією. Але в кращому випадку її побачать 30 чоловік.

Але якщо ви впроваджуєте чат-бот, то ви отримуєте 75 % людей, які це побачать. Є спеціальні ресурси, які допомагають створювати комунікативні конструкції, що дозволяють вибудовувати відносини з аудиторією.

Робот-порадник

Чат-бот може бути життєво важливим джерелом інформації для вашого підприємства, особливо для тих, хто обслуговує агровиробників. Фермери — дуже складна аудиторія. Вони часто в полях, і щоб їм щось продати, потрібно просто відразу до них поїхати.

Але ви можете фермеру забезпечити потік важливої інформації. Наприклад, створити чат-бота, який дозволить комунікувати великому колу людей по темі рейдерства: фермерам, силовим структурам, юристам. Чат-бот дозволить миттєво дізнаватися, як чинити в тій чи іншій ситуації.

Чат-бот допоможе оперативно реагувати на зміни у законодавстві. Коли люди глибоко занурені в операційну діяльність, ви можете допомогти їм отримувати інформацію з багатьох сайтів, цінні витяги з них.

До речі, у Великобританії створили чат-бота, який виграє юридичні справи. Це економить мільйони доларів звичайним людям.

Мій день починається з того, що я переглядаю, що нового сталося в маркетингу, які з’явилися нові інструменти, кейси і як я можу їх використовувати для свого розвитку. Для отримання цієї інформації я використовую чат-боти в Facebook і Telegram, а не моніторю сайти.

Якщо тема — субсидування агробізнесу з держбюджету, то ви можете отримати доступ до інформації, де і які субсидії виділяються. Залучити фермерів в такий чат-бот буде абсолютно не складно.

Антидемпінгова координація дій — також популярна тема, яку можна швидко вирішити через обговорення у чат-боті.

Довірчі листи

Працюючи через чат-боти з ринками збуту, аграрії отримають інформацію, куди продати товар. Я виділив п’ять сфер, в яких може чат-бот може і не може бути корисним.

Якщо ви працюєте з біржами, то можете найняти програміста, який буде вручну збирати про них дані або віддати їх боту, який це зробить автоматично підбіркою. Це істотно заощадить час і гроші.

А от у взаєминах з держсектором, де вже є, наприклад, ресурс Prozorro, чат-бот вам не допоможе.

Якщо ви продаєте свій товар кінцевому споживачу, то чат-бот для вас є, образно висловлюючись, «биткойном по 10 доларів». Адже як зазвичай відбувається маркетинг в Україні? У вас є продукт, упаковка, оффер, трафік на сайт або в магазин, пропозиція купити. Після чого відбувається покупка.

Це все добре, але ця схема скоро стане недоцільною, тому що люди все рідше купують з-за того, що все рідше довіряють виробникам. Щоб викликати довіру, ми в будь-проект намагаємося вводити безкоштовну комунікацію.

І в цьому процесі багато використовуються чат-боти, тому що, коли цільова аудиторія, наприклад, фермер, відкриває Фейсбук, ми йому пропонуємо безкоштовно отримати якийсь матеріал.

Як тільки він натискає на цю рекламу, він потрапляє в базу даних, і ми можемо на її основі вибудовувати автоматичну розсилку листів, які розповідають, чим ми можемо бути корисні для цього фермера. І так з будь-якою цільовою аудиторією. Якщо мова про кінцевого споживача, то можна говорити про проведення якихось акцій, сегментувати роботу по містах.

Раніше цю роботу ми робили всі разом у імейл-маркетингу, тепер вона переходить у чат-боти і відбувається автоматично без використання спеціалізованих знань.

Почати в чаті

Щоб працювати з чат-ботами, потрібно знати аватар свого клієнта (дистриб’ютора, оптовика, кінцевого споживача), тобто, кому та що ви продаєте, вміти позиціонувати бізнес, писати тексти, що продають, вибудовувати ланцюжки пропозицій.

Для успіху потрібен якісний трафік: якщо у вас добре працює чат-бот, але ви направили туди людей, для яких це не актуально, ви виконали цю роботу даремно.

Необхідні технічні навички, які допоможуть запустити всю систему, — з ними допоможе, наприклад, програма ManyChat. Правда, цей конструктор працює тільки для Фейсбуку.

Ось як відбувається продаж традиційно в Україні:

І так це можна оптимізувати за допомогою чат-бота:

Якщо ви даєте консультацію через чат-бота, і ваш клієнт відмовився від вашої пропозиції, у вас є можливість ефективно його переконати або довести, що з вами вигідно працювати.

Наприклад, ви торгуєте сільгосптехнікою, і фермер відмовився купити у вас комбайн, ви можете відправити йому низку повідомлень, які можуть представляти для нього цінність.

Припустимо, ви робите йому найдешевшу пропозицію: купити не комбайн за $ 200 тис., а сівалку за $ 5 тис. і пропонуєте йому безкоштовну консультацію, щоб він приїхав до вас подивитися її.

В’ячеслав Бородай, співзасновник і директор маркетингової компанії Prost

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.