Представляємо найбільш яскраві моменти та ідеї бізнес-форуму «Ягоди 2018 UA», що проходив нещодавно в Києві. В цілому основні тренди ягідного ринку та ринкові перспективи найбільш популярних культур на 2018-2019 роки читайте тут.

 «Бум на ринку чорниці високорослої триватиме, культура залишається у тренді, це наше майбутнє щонайменше на 2-3 роки. Разом з тим є перспективи і у жимолості. Це найбільш маржинальна культура серед нішевих у середньо- та довгостроковій перспективі. Сорти «Алісія» і «Спокуса» однієї з наших дослідних станцій уже успішно пішли у виробництво. У цьому році протягом одного тижня 5 розсадників підписали ліцензійні договори на розмноження нашої жимолості», – розповідає заступник директора з наукової роботи Інституту садівництва НААН України, селекціонер по ягідних культурах Олександр Ярещенко.

«Великий інтерес зараз також до обліпихи. Особливу зацікавленість проявляє органічний сектор. Дуже активно росте ринок обліпихи і в Європі. Проте насаджень цієї культури в Україні поки що майже нема – всього 20-30 га. Вітчизняне розсадництво виявилось не готовим до такого повороту подій. Садибного матеріалу в тій кількості, в якій вже сформувався запит на внутрішньому ринку, у розсадників просто нема. Це треба виправляти», – вважає науковець-селекціонер.

Розсадники відзначають зростання попиту на жимолость та обліпиху

«Раджу утриматися від закладки насаджень органічної лохини у великих масштабах. Тому що зараз весь ягідний світ стурбований нашестям шкідників – дрозофіла сузукі. Особливо гостро ця проблема стоїть в США. Тут шкідники вже захопили насадження органічної лохини на величезній території. В штаті Мічіган, приміром, більше 50% органічних ферм вимушені були вийти з бізнесу. Навіть незважаючи на те, що ціна в країні на органічну лохину в 3-4,5 рази вища за вартість звичайної ягоди. Через 2-3 роки ця проблема загостриться і в Європі», – пророкує директор консультаційної американської програми «Бріджес» Ліна Доценко.

Ліна Доценко

Керівник американської аграрної програми не радить закладати органічну лохину через загрозу нашестя дрозофіли сузукі.  «Собівартість малини на підприємстві – 40 грн/кг. Зараз вона продається (заморожена і розфасована) по 25 грн/кг, екстра – по 40 грн/кг. Органічна малина – по 2 євро/кг, в Україні. За кордоном нас ніхто не жде, з Україною не хочуть співпрацювати. Тобто ця ягода в минулому сезоні ледве вийшла в нуль, рентабельність нульова. Підприємство живе за рахунок продажів малини 2015 року по 2 евро/кг з поля. Саме на тому ентузіазмі садоводи і повисаджувались. Треба шукати, за рахунок чого створити додану вартість, або чекати на підвищення цін. Ринкових спадів не уникнути. Ягідний бізнес потрібно вибудовувати на 10 років», – вважає співвласник компанії «Флора-Маркет» Євгеній Базілюк. З його слів, під малиною на підприємстві зайнято більше 15 га, урожайність ремонтантної малини – від 5 до 8 тонн/га, органічної – 3-5 тонн/га, висаджено 5 робочих сортів цієї ягоди.

Власники малинників вимушені вишукувати додану вартість або чекати на підвищення ринкових цін на ягоду наступних сезонів

«В польських магазинах вартість ягоди в дой-паках вища за її вартість в баночках чи блістерах в 2-4 рази, 100 грам першої коштує 1,75-7,03 євро, а традиційної – 0,4-1,5 євро.  Такі дані ми отримали в результаті аудиту рітейлу у Польщі протягом лютого 2018 року. Тобто залишатися у склі і йти за скляним трендом, який вже вмирає – це безумство.

Ще один тренд – стосовно варення. В США та Європі – це продукт аудиторії 50+, яка старіє і має невеликі доходи, на заході ця категорія продукції вже вмирає. І більшим попитом в Європі зараз користується ягідна продукція без цукру», – стверджує експерт з розробки нових продуктів Ірина Гаврилова.

Фінансово вигідніше фасувати ягідну продукцію в дой-паки, як це робить Європа

«Для збору ягід минулого сезону ми були вимушені возити робітників за 25 км. Норму встановити було неможливо – вони працювали за зарплату (не меншу від певної суми) і не більше 8 годин на добу. Це був не найкращий досвід. Такими були наслідки того, що ми знаходимось недалеко від Києва, куди люди прагнуть їхати за більшими заробітками», – ділиться досвідом директор компанії «Брусвяна» Ліліана Дмітрієва.

Директор компанії «Брусвяна» сподівається на поштовх у розвитку ягідного ринку за рахунок об’єднання у кооперативи 

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.