У найближчі роки Україна буде виробляти 80-100 млн тонн зерна і при цьому експортувати 70 млн тонн. Як відвантажити такий обсяг з поля на судно? Це питання постане перед українськими виробниками не просто гостро, а дуже гостро.

Сьогодні 75% зерна від елеваторів в порти перевозять залізницею і лише 5 % відправляються рікою, причому. При цьому країна може відвантажувати в порти 700 тис т зерна, але перевозити по рейках — лише 100-120 тис т.

В найближчі роки залізниця не зможе впоратися зі зростаючими обсягами експорту, кажуть фахівці.

Ми пропонуємо значно розширити можливості річкового шляху для зерна та інших товарів. Наша «Нова транспортна система» (НТС) — проект перевезення сипучих вантажів плавучим караваном. Він буде створений на основі герметичних світло- і водонепроникних м’яких трубчастих контейнерів.

З них ми складемо сплотку, як при сплаві деревини. Вона буде кріпитися не менше ніж п’ятьма способами поздовжньої і поперечної в’язки і засобами для замикання і буксирування. З’єднання транспортного модуля — швидкороз’ємні.

З контейнерів можна сформувати караван, наприклад, на 3500 тонн пшениці. Він буде складатися з 32 транспортних модулів на 100 тонн кожен.

Водно-асфальтовий шлях

Головний економічний ефект використання НТС у порівнянні з традиційними баржами і кораблями — в дешевизні каравану та його експлуатації.

Завантажувати еластичні модулі можна п’ятьма способами в районі розташування агропідприємств. Один з них — гравітаційний.

Після завантаження буксир формує з контейнерів «пліт» і транспортує його по річках країни до південних портів до балкерів типу «Панамакс» вантажопідйомністю 60 тис тонн.

Розвантажувати модулі можна кількома способами, в залежності від того, з краном балкер або без. Може використовуватися пневматична система завантаження.

Назад НТС повертається у трейлері. Конструкція буксирів та їх потужність дозволяють завантажити їх туди разом зі згорнутими контейнерами. Розмір модулей зменшується в кілька сотень разів.

Оренда фури, яка доставить складену систему з Очакова або Одеси, наприклад, до Києва (район елеватора) обійдеться в $300. Вартість буксирів разом з усією оснащенням каравану — $275 тис.

Для порівняння: ціна нового несамохідного судна (баржі) на 3500 т — $2-2,4 млн, тобто в 25 разів дорожче, а буксири для барж коштують дорожче у 10-15 разів.

Підводний елеватор

Важлива перевага нашої технології ще і в тому, що для поступового формування вантажної партії або зберігання зерна в сезон, коли немає навігації, можна просто занурити контейнери під воду. Так у вільних акваторіях можна залишати на півроку по 100-200 тонн зерна.

На глибині півтора метра товару не загрожує висока температура: під водою вона коливається в межах 4-15 градусів, тоді як при зберіганні в рукавах-сховищах у полі спека може сягати 35 градусів. Це важливо для зниження обмінних процесів у зерні.

В дельті Дніпра, наприклад, у районі Херсона, при підготовці до перевалки на балкери вантаж може знаходитися як над водою, так і під. До кораблів-зерновозів товар транспортують також міні-буксири.

Поворот річок

Осадку нашого плавучого каравану може бути знижено до 1 м замість традиційних 2-2,5 м, як, наприклад, у зернового флоту компанії «Нібулон». За рахунок цього час у дорозі скорочується порівняно із звичайними баржами на 20 %.

При цьому сплотці будуть допомагати плисти в рівній мірі як буксири, так і сама течія Дніпра. Хоча швидкість у нас нижче, ніж у нібулонівських барж, але ми виграємо час ще й за рахунок зворотньої трансопортировки системи, яка триває всього 10 годин в трейлері вантажівки. При цьому у нас немає зворотного порожнього пробігу як у баржі.

Ще одна перевага НТС — дешевизна експлуатації. Судно витрачає удвічі більше палива, ніж наші два буксири. У нас нижче і вартість обслуговування. При зберіганні під водою не потрібно платити за елеватор, оплачувати причальний збір.

Ми також працюємо над зниженням осадки транспортного модуля до 0,5 м, і тоді можна буде везти зерно не тільки по Дніпру, але і по його притоках та малих річках.

можливість ходити по мілководдю збільшує водні транспортні артерії приблизно на 12 %

Так, наприклад, Чернігівська область, яка не бере участь в річкових перевезеннях через опади, отримує на це шанс. Можливість ходити по мілководдю ми можемо збільшити водні транспортні артерії приблизно на 12 %.

На плоту в Туреччину

Створюючи НТС, ми перебрали досвід багатьох країн світу і не знайшли нічого подібного. Хоча у автора ідеї Олега Морозова великий досвід плавання в районі Гонконгу і Сінгапуру. Він буксирував нафтові вишки та інші складні конструкції.

З допомогою нашої технології можна перевозити не тільки зерно, а й інші види вантажів — пелети, дрова, папір, та що завгодно.

За цілісність вантажу при його доставці водою ми відповідаємо. Наприклад, пропонуємо три варіанти захисту каравану від корчів. У проекті є можливість вакуумувати резервуари для покращення умов зберігання товару. Розрахунковий ресурс одного контейнера — три сезони. При цьому він окупить себе менш ніж за рік.

У майбутньому з допомогою НТС в добрих погодних умовах можна експортувати зерно в межах Азовського і Чорного морів, наприклад, до Туреччини.

На закінчення хочемо нагадати повчальний історичний факт. В кінці 30-х років ХХ століття Мальорму Маклину зі США прийшла в голову ідея використовувати контейнер для вантажних перевезень.

26 квітня 1956 року переобладнаний за гроші Макліна танкер SS Ideal Х з 58 контейнерами на борту вирушив з Ньюарка (штат Нью-Джерсі) в Х’юстон (Техас). З цього рейсу почався бурхливий розвиток світової контейнерної індустрії. Сьогодні понад 60% всіх світових товарів перевозяться в контейнерах.

Олег Кузь, морський інженер, консультант

 

 

 

 

 

Олег Морозов, морський гарантійний сюрвейєр Global Maritime, штурман

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.