Закінчення. Початок тут

Ще один базовий елемент кайдзен — розуміння цінності. Ця та додана вартість виконуваної вами роботи, за яку вам платять дорожче або яку ви даєте для іншого підрозділу або етапу виробництва.

Наприклад, хто замовник молочної ферми? Молокозавод, рітейл або кінцевий споживач? Для них цінність, яку створює ферма, буде різною. Багато чого залежить, кого ви визначите кінцевим замовником.

В пошуках втраченого

В ощадливому виробництві виділяють вісім типів втрат:

1. Перевиробництво. більше, ніж наш замовник здатний спожити; створює заморожені ресурси; великий ризик, що цей продукт зіпсується; навантаження на складську службу. До речі, Toyota завжди мала тільки ту кількість запчастин, яка їм необхідна.

2. Надмірна обробка. Можна привести приклад оптимізації роботи елеваторів компанії AgroGeneration. Лабораторії та керівники елеваторів завжди перестраховуються і хочуть зробити більше ніж те, за що платить клієнт. Проте на кожному елеваторі можна економити гроші, не закладаючи 1,5 % вологості понад норми. Тільки на двох культурах — ріпак і соняшник — на двох невеликих елеваторах компанія заощадила 750 тис грн, усунувши надмірну обробку. Це заощадило кілька відсотків від продажів з цих елеваторів.

3. Надлишкове транспортування. Особливо часто надмірне переміщення сировини або продукції відбувається всередині компанії. До того ж будь-яке зайве пересування продукції збільшують ризик її псування і з’їдає ваші гроші.

4. Зайві рухи (працівників – операторів на виробництві, доярок на фермі, механізаторів в полі або гаражі). Часом здається, що це дрібниці, які нічого не варті: ну подумаєш, хтось побігає. Але якщо механізатор буде шукати інструмент по всьому господарству, процес буде стояти.

Ви здивуєтеся, скільки часу витрачають працівники на такі зайві руху, адже ви платите йому за це час. Деколи це називається імітація бурхливої діяльності. Компанія JTI при перезмінці на заводі ввела укладання інструментів в спеціальний валізу — і передача зміни стала моментальної, а втрати інструментів скоротилися на 30 %. З цього випливає один з принципів лін — правильна організація робочого місця.

Ви здивуєтеся, скільки часу витрачають працівники на такі зайві руху, адже ви платите йому за це час

Очікування. Це теж втрати робочого часу, коли простоює обладнання, — наприклад трактор чекає, коли йому підвезуть пальне або мінеральні добрива. Очікування підлеглих, коли прийде начальник і скаже, що йому робити. Це той час, коли людина міг би створювати цінності.

Надмірні запаси. У тому разі, коли вони не обґрунтовані, не прораховані і некеровані.

Дефекти. В ощадливому виробництві це будь-яка продукція або операція і діяння, що не вдалося зробити з першого разу. Часто у нас є так званий поправний шлюб, але, коли ми це робимо, ми знову втрачаємо час і ресурси. Наприклад, коли ми не обробили якусь частину поля, а після цього схаменулася і зробили ще одне коло. Це дія вам обійдеться вдвічі дорожче.

Якщо ви не направляєте творчу енергію своїх співробітників у правильне русло, вони починають не творити, а витворяти

Нереалізований творчий потенціал (його до системи Toyota додали американці). Якщо ви не направляєте творчу енергію своїх співробітників у правильне русло, вони починають не творити, а витворяти. Наприклад, у компанії JTI кожен співробітник вносить понад 20 рацпропозицій. Наша задача цей стихійний креативний процес налагодити.

Все по місцях

Кілька слів про базові інструменти Lean Farming. Найголовніший і найпростіший з них — це 5S, система організації робочого простору, щоб працівникові було зручно, і він міг працювати ефективно.

З цього інструменту взагалі потрібно починати введення кайдзен. На багатьох наших виробництвах проблема з цим. І допоможе в її вирішенні навіть просте наведення порядку і його підтримку.

Ми відразу усуваємо кілька втрат — від зайвого транспортування, зайвих рухів і запасів до дефектів.

Це місце збору молока на датської фермі. Порівняйте з аналогічними місцями у багатьох наших компаніях. Потрібно не просто змусити людей утримувати робоче місце в чистоті, а привчити їх до цього.

Ще один базовий інструмент — обслуговування обладнання (TPM). У кожному господарстві є техніка, що вимагає ретельного догляду. В ощадливому виробництві є навіть такий принцип ставлення до техніки як живої істоти.

Людям, які на ній працюють, потрібно створити умови, коли вони змогли б підтримувати ефективну роботу цього обладнання. Трактор для трактора, доярці для доїльного апарата.

Картування потоку створення цінності — наступний интрумент. Ми беремо наш процес і проходимо його повністю з початку до кінця, аналізуємо кожну операцію з точки зору втрат, знаходимо проблеми та їх вирішення, залучаючи до цього всіх працівників, задіяних у процесі.

Щоденні робочі наради. На одній фермі в Швеції працюють сім чоловік — власник, його помічник і п’ятеро румунів, які дуже погано говорять по-шведськи, і при цьому мало чим відрізняються від наших колгоспників. Але, попри це, щоранку вони витрачають близько 5 хвилин, щоб власник їм розповів про плани на сьогодні і дав чіткі вказівки, на що звернути увагу і який результат отримати. Проста, але дуже ефективна річ. Коли ми не даємо таких вказівок і не розставляємо пріоритети, персонал починає діяти на свій власний розсуд.

Засновник виробничої системи Toyota Таїті Оно сказав: «Найбільша проблема в тій компанії, яка говорить, що у неї немає проблем». Вони є завжди, але з точки зору бережливого виробництва проблема — це потенційна можливість поліпшення.

Нам потрібно навчити людей правильно ідентифікувати проблеми та звітувати про їх наявність і працювати з ними. Щоденні наради дуже цьому допомагають.

Стандартні операційні процедури. Це чіткі процедури, за допомогою яких виконується та чи інша операція.

Так, одна шведська молочна ферма ввела процесний менеджмент: у завідувача є ціла шафка, в якій на кожну процедуру заведена окрема папка, в якій на 15 сторінках описано, наприклад, доїння корів.

З доярками провели спеціальне навчання і кожні півроку приїжджає аудитор, який перевіряє виконання цих інструкцій. Причому чим у них більше картинок і чим менше тексту, тим краще.

Колеги з Великобританії розповідали, що коли вони ввели щось подібне на своїй фермі, у них впала майже до нуля смертність молодняку. Вони навчили людей правильно діагностувати ті чи інші проблеми.

Шведи на фермі ввели спеціальний стенд, де невиконане завдання відзначено червоною карткою, а виконане — зеленою. Працівник виконав завдання — перевернув картку з одного кольору на інший.

Інше невелике підприємство у Швеції з 22 співробітників, яке вирощує рослини на продаж, кожну весну набирає близько 100 чоловік додаткового персоналу з України, Польщі, Росії, Прибалтики. Тому там часто виникають проблеми з мовою, розумінням. Картинки дуже допомагають в цьому, і люди менше фантазують і більше і краще працюють.

Роман Романцов, консультант з бережливого виробництва, представник Lean Farming в Україні

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.