Чому поєднання слів «lean» і «farming» у нас, та й не тільки в Україні, викликає подив і дуже багатьом його сенс незнайомий?

Наприклад, сьогодні в Україні майже немає компаній в агросекторі, які активно використовують інструменти lean six sigma (методологія, що використовується у корпоративному менеджменті для вдосконалення виробництва та усунення дефектів – Ред)

У минулому році мене запросили відвідати одне агропідприємство для можливого впровадження інструментів кайдзен і lean. Для мене, як для консультанта спочатку було досить складно поєднати сучасні технології lean з фермерами та коровами. Хоча я народився в селі, і знаю, що таке обробка землі.

Відповіді на всі питання я знайшов у Данії — в компанії Lean Farming. Вона вже більше 10 років займається проектами підвищення операційної ефективності в тваринництві з використанням lean. Керує компанією Сюзан Пейструп – випускниця Копенгагенського агроуніверситету.

На основі цього досвіду я хочу розповісти про основні засади використання lean в галузі агро

Товстий і тонкий

Існують два підходи до того, щоб підвищити ефективність нашої праці. Перший з них декларують кайдзен і лін: кожен день ми робимо невеликі зміни, щоб поліпшити ситуацію. Другий підхід передбачає різні радикальні інновації.

В останньому випадку це завжди яскраво і швидко дає вражаючий результат, проте іноді це вимагає багато часу для підготовки і завжди серйозних інвестицій.

Японський підхід кайдзен говорить про те, що якщо робити навіть крихітне поліпшення, але кожен день та з кожним працівником на його робочому місці, то теж можна отримати досить хороший результат.

Багато хто думає, що ці два підходи альтернативні, але вони помиляються. Насправді якраз навпаки –   обидва підходи доповнюють один одного. Зрозуміло, що в переході від свічки до led-лампочки не обійшлося без інновацій. Але, коли ми робимо якийсь технологічний прорив, то нам дуже потрібні інструменти лін, щоб отримати максимальну користь від цього.

Основна філософія кайдзен каже: поліпшуйте те, що у вас вже є. Поки ви не отримали максимум від того, що у вас є, вам не потрібно думати про те, щоб вкладати гроші в якісь інновації.

Подивіться уважно на ваші процеси, як у вас працюють люди, придивіться, чи немає там втрат. Японське слово кайдзен складається з двох ієрогліфів і перекладається як постійне поліпшення. Це означає залучення всіх співробітників у цей процес.

Причому кайдзен не можна «впровадити» — його можна тільки прийняти як культуру і філософію виробництва і просто їм жити. Коли це йде зверху, від керівника і підтримується працівниками, вони вже не можуть жити інакше.

Це вже зовсім інші люди, у них по-іншому горять очі і зовсім інше ставлення до роботи.

В англомовному світі кайдзен отримав назву lean — тобто «худий», «не має зайвої ваги», як спортсмен-бігун. Стосовно до виробництва це означає, що у вас є все необхідне і нічого більше.

Історичний підхід

Лін і кайдзен не виникли на порожньому місці. Це починалося з Ford, який ввів конвеєрну збірку і радянського теоретика наукової організації праці Олексія Гастєва. Потім Toyota зібрала і довела до досконалості все краще, що було до і після Другої світової війни.

Що відрізняє японців від інших націй – це дисципліна виконання, цілеспрямованість і самовіддача праці.

Пізніше компанія Motorola ввела у себе систему Six Sigma — інструментарій управління якістю. Потім вийшли книги американців Джеймса Вумека і Денієла Джонса «Машина, яка змінила світ» про “Тойота” та «Бережливе виробництво: Як позбутися втрат і досягти процвітання вашої компанії».

Проте, насправді, переклад на українську та російську введеного ними терміна Lean manufacturing не зовсім точно передає його зміст. Тому що “ощадливість” часто розуміють як оптимізацію та обмеження всіх ресурсів компанії. Насправді в lean такого не було, немає і не буде.

Базова цінність

Які ж базові принципи lean? По-перше, ви повинні чітко розуміти, хто ваш замовник і в чому цінність вашої роботи для нього. І з цієї точки зору потрібно проаналізувати ті операції, які ви виконуєте, щоб оцінити, чи дійсно вони створюють цінність для клієнта.

Після цього ви повинні збалансувати потік створення цінності, зробити його рівномірним. Налаштувати своє виробництво чи послуги за принципом «витягування» — коли у вас з’являється та чи інша праця тільки тоді, коли в ній справді виникає необхідність.

Вищий рівень — це коли ви у вашій компанії організуєте процес постійного вдосконалення. Коли весь персонал розуміє саму суть бережливого підходу і працюватиме над тим, щоб усувати втрати.

Боротьба з персоналом

Ми часто зосереджені на своєму процесі — фермерам важливо, чим вони займаються, і їм здається, що це найголовніше. Але ми завжди виконуємо ту чи іншу роботу для когось. Замовники можуть бути зовнішніми і внутрішніми.

Перші — це ті, хто платить гроші компанії. Внутрішні — точно такі ж, як і зовнішні заомвники, просто вони не голосують грошима і, в більшості випадків, не можуть поміняти вас як свого постачальника, тому що ви знаходитеся в одній компанії.

Так для відділу закупівель замовниками є виробничники. Причому другі дають роботу першим, і перші повинні вирішувати, що краще для других. Мета відділу продажів — працювати над виконанням вимог виробництва.

Наприклад, відділ кадрів — постачальник кадрового ресурсу, але у нас його часто називають відділом по боротьбі з персоналом. Або фінансовий відділ ставить себе так, що всі ті, хто працює, наче повинні забезпечували саме цей відділ.

Закінчення читайте 20.03.2018

Роман Романцов, консультант з бережливого виробництва, представник датської компанії Lean Farming в Україні

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.