Закінчення. Частина перша тут. Частина друга тут

Длигач вважає компанію “Кормотех” дуже динамічною у змінах стратегії. Гнучкість допомогла Вовку обійти багато підводних каменів на ринку. Ось яскрава ілюстрація. Коли компанія вивела на ринок корми «Гав!» і «Мяу!», то продажі були мінімальні, хоча мало бути навпаки. В компанії вирішили вивчити ситуацію і знайти причину проблему. Виявилося, що з кормами було все добре, але покупцям не дуже подобалося «мультяшно-мальоване» оформлення упаковки. “Взаємини між тваринами і їх господарями зовсім інші”, – можна було прочитати в очах кожного з власників тварин.

“Вони навчилися знаходити правильну тональність в подачі продукту”

І тоді компанія провела кастинг котів і собак для образу на упаковці, зробила рестайл, який зробив упаковку більше “живою”. «Коли з’являється реальне зображення, виникає і готовність платити, — пояснює Длигач. — І пішов сплеск продажів. Вони навчилися знаходити правильну тональність в подачі продукту».

Гнучкість і швидкість в прийнятті рішень виділяє серед своїх якостей керівника і сам Вовк. «В цьому наша перевага над неповороткими мультинаціональними компаніями — здоровий авантюризм та азарт, — каже він. — проте ще одна наша ознака — гра в довгу. Ми не бігаємо за швидкими заробітками. І при цьому не маємо страху помилитись».

Вовк інвестує й в інші бізнеси та стартапи, проте не називає себе серійним бізнесменом. «Кормотех» — його перший бізнес, до якого його залучив батько майже відразу після закінчення сином Львівського банківського інституту.

Був короткий період роботи у банку, але така кар’єра Вовку здалася нудною. Сьогодні “Кормотех” забирає 90% його життя. «Так як це мій перший бізнес, і в мене не було готових спеціалістів, то я повністю занурився в оперативне керівництво компанією, і тепер мені дуже складно від нього відійти, — зізнається голова Kormotech. — 15 років ми зростали разом. Звичайно, я, як лідер, брав на себе найбільшу відповідальність, яка і дотепер час від часу виливається в одноосібне прийняття рішень».

Але Вовк, за його словами, постійно працює з цією проблемою. Подолати її допомогла книга HBR Guide to Coaching Employees. А труди Стіва Джобса та Ілона Маска посилили його переконання, що великі мрії досяжні.

В компанії вже виросли менеджери, готові брати на себе відповідальність, в той час як він готовий її віддати. Результатом цього став ріст «Кормотеху» в останні роки.

Долетіли до “Mарсу”

Виручка «Кормотех»  в 2017 склала більше 1 млрд грн. В порівнянні з 2016 роком компанія виросла на 25%, до цього підприємство росло по 10 % щороку. Вовк впевнений, що це результат роботи талановитої команди. 7% від прибутку Kormotech інвестує в маркетинг, динамічно нарощує дистрибуцію, створює та виводить на ринок нові продукти.

в 2017 році Kormotech подвоїв потужності свого завода

В той же час компанія вкладає немалі кошти в виробництво. Приміром, $8,5 млн. — це стартові інвестиції в завод з виготовлення сухих кормів, $4,5 млн — в “вологе” виробництво. Станом на 2018 в цей завод інвестовано $8,5 млн — в 2017 році Kormotech подвоїв його потужності.

Одною з причин успіху «Коромотеху» Длигач називає однаково потужну роботу у виробництві та у маркетингу. Маркетологи шукають на ринку нові ніші, які будуть цікавими як професіоналам так і аматорам, а технологи шукають, як це можна втілити в продукті. 

В компанію ретельно відслідковують, чого саме хоче споживач. Вони постійно спілкуються з ветеринарами і власниками тварин. Це можливість отримати зворотний зв’язок, що дозволить правильно сформувати свою продуктову політику.

«У них — складний кінцевий споживач, він прямо не говорить, що йому подобається або не подобається, — пояснює CEO Advanter Group. —  Доводиться вибудовувати систему спостереження, аналізу. І вони це зробили».

В Україні є досить багато інших національних брендів кормів для тварин. «Однак більшість з них замість того, щоб розвивати технології працюють над зниженням собівартості, тобто в основному займаються дешевими продуктами», — розповідає Длигач.

 А там, де низька ціна, ти не можеш дати продукт, який підвищує якість життя самої тварини. Це не видно ні по шерсті, ні по настрою. Тобто корм у цьому разі — просто дешевий замінник домашньої їжі.

«Тому виробники такого корму не злітають, навіть у кризу. Той, хто виробляє дешеві продукти, теоретично повинен вигравати, — каже Длигач. —  Але ні, тут такого не відбувається».

Поки «Кормотех» займався менш дорогими продуктами, Nestle і Mars дивилися на них зверхньо, але останні кілька років вони сприймають українців як своїх основних конкурентів.

Рівність і братерство

До 2021-го Kormotech обіцяє розширити виробництво вологого та сухого харчування на 35 % та спільно зі світовими інститутами розробити нові продукти. Це дозволить наростити присутність компанії у глобальному масштабі, вважає Вовк.

У 2017 році львівська компанія посіла 30 місце серед європейських виробників харчування для котів і собак, за версією WATT Global Petfood Industry — одного з найавторитетніших галузевих видань у світі. Наступний крок — увійти в рейтинг ТОП-50 компаній світу.

В Україні Kormotech хоче не лише бути абсолютним лідером на ринку, а й розвивати культуру ставлення до тварин. Наприклад, через проект гуманної освіти для школярів “Маленький Принц. Львів, що любить тварин”

Курс збудований на принципі біоцентризму — рівності живих істот. Він розкриває теми добробуту чотирилапих, мови їхнього тіла, емоцій та взаємодії з ними. Дітям пояснюють причини появи безпритульних тварин.

Заняття проходять в тому числі на території комунального підприємства, що займається безпритульними тваринами.

У 2014 році Kormotech започаткував всеукраїнську ініціативу «Не залишай нас в АТО». Вона підтримує власників та опікунів тварин, покинутих у зоні бойових дій та передає туди корми. За три роки компанія відправила в зону більше 40 т раціонів для котів та собак. Дякуючи діям волонтерів там мають шанс вижити не лише люди, а й чотирилапі безхатьки.

Крім того Kormotech  створив освітню програму Optimeal Expert для навчання експертів галузі. Проекти розробляються за участю зарубіжних фондів, ветеренарів, зоопсихологів.

До речі, Вовк сам постійно, як він каже, «змінює перспективу» — тобто мандрує і вивчає світ. «Європа — це про непохитні стандарти якості, — ділиться він враженнями. — США — це запах грошей, розрив шаблонів, як вести бізнес і з нічого створити знаковий бренд, а потім ще і зуміти відпочити. Австралія вразила добротою, чуйністю людей та вмінням якісно проводити час».

З офісного крісла за межі країни Вовка зазвичай витягує дружина — Юліана, за що він їй дуже вдячний. «Найбільшу роль в моєму становленні, як лідера зіграла сім’я, — додає Вовк. — У нас в крові — якість, розвиток, чесність».

Перші роки «Кормотех» робив під повним контролем компанії “Ензим”, топа кормового виробництва наставляла команда холдингу.

«Підколки про мою юність та брак досвіду страшенно мене зачіпали, — пригадує Вовк. — Я дуже хотів автономності та довести, що «Кормотех» може бути успішним. Сьогодні ми на одному рівні прибутковості з материнською компанією».

Дмитро Громов

Фото надані компанією Kormotech

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.