Найвідоміша у сфері агро революція — «зелена» — почалася на початку 1940-х років у Мексиці, коли туди прибув американський агроном з Техасу, лауреат Нобелівської премії світу 1970 року Норман Борлоуг.

Він працював мікробіологом в компанії DuPont, займався дослідженнями фунгіцидів і бактерицидів. У той час в Мексиці з-за великих неврожаїв почалися перебої з зерновими. Країна опинилася на межі голоду.

Виправила становище державна програма фінансування науки за підтримки Фонду Рокфеллерів. На ці кошти протягом 20 років Борлоуг вивів безліч нових сортів пшениці.

Migratsi Tsinnosti V Agrifud Vorkshop 24 01 18 05

До цього мексиканські аграрії використовували більш високі дикі сорти пшениці, які швидко гинули під час злив і зовсім не витримували засуху. І ось, через 15 років з моменту створення перших альтернативних сортів, Мексика вже годувала пшеницею весь світ.

Це один з найяскравіших прикладів міграції цінностей, який вплинув на розвиток всього сільського господарства. Відтоді почався агробум в країнах третього світу.

Після мексиканського дива Борлоуга запросили в Індію та в інші країни Азії і Африки. І, врешті, цей чоловік врятував життя мільйонів людей, за що й отримав Нобелівку.

Свиней немає

Сьогодні найбільш цікаві інноваційні тренди в agri-food демонструють голландці. Ця країна в 15 разів менша від України, і там всього один аграрний університет, але Нідерланди генерують безліч винаходів.

Наприклад, розумні матеріали для упаковки, що дозволяють довше зберігатись продуктам на полицях. Активна упаковка з вигляду — лише шматок тонкої плівки. Але вона дозволяє м’ясу лежати в 10 разів довше, причому без хімічної обробки.

Смарт-упаковка, з одного боку, продовжує термін зберігання, тобто дає більшій кількості людей доступ до їжі, а з іншого — зменшує відходи.

30-40 % всієї їжі на планеті викидають на всіх етапах виробництва і споживання. І це відбувається в той час, коли не вистачає продовольства, щоб нагодувати близько 800 млн чоловік, які щорічно голодують у різних куточках Землі.

Причому більше викидають «з тарілки» саме “розвинені” країни. Люди у таких країнах звикли харчуватися в ресторанах, але не можуть з’їсти великі порції.

Tesco Food Waste 2016 500x479

У менш розвинених країнах левову частку їстівного викидають, тому що воно псується через неправильне транспортування, зберігання та продаж. До 44 % втрат – це наслідки погано або ж неправильно налагоджених процесів.

Щоб цього не було, виробництво повинне бути сталим. Цей модний нині термін зовсім не “філософський”, а цілком раціональний. Економічно доцільно, щоб на кожному етапі все відбувалося правильно.

Коли настане Zara

Серед інших сучасних трендів в агро: 4D-принтер, роботи і мікророботи, сенсорні технології, генна інженерія і синтетична біологія, біоінформатика, смарт-фармінг, біопаливо та відновлювальна енергетика. Також у цьому списку фуд-дизайн, адміністрування, вертикальні сади та управління погодою.

Причому, останнє — це вже не просто стрілянина з гармат по хмарам з градом над полями з високомаржинальними культурами, але навіть і навпаки — нагнітання дощових хмар для створення опадів.

Одне з останніх винаходів — гігантська мікрохвильова піч, яка хвилями розганяє хмари, коли, наприклад, ведеться зйомка дроном.

Migratsi Tsinnosti V Agrifud Vorkshop 24 01 18 06

4D-принтер — це 3D-друк плюс час. Він створює продукти, запрограмовані на розвиток. Ми щось надрукували і якийсь час це допрацьовуємо. Якщо 3D друкує все — від матеріалів для будівництва і закінчуючи органами, то про 4D-органи я ще не чула. Але 4D-одяг вже тренд.

Друкується річ, що за якийсь час приймає потрібну форму — наприклад, коротке плаття виростає. Тобто це одяг, який регулюється і підганяється під клієнта.

4D-принтер створює виробнику і клієнту нову цінність. Приблизно так само, як у свій час IT-технології допомогли стати успішною компанії Zara.

Migratsi Tsinnosti V Agrifud Vorkshop 24 01 18 07

Всі продавці цього бренду ходять по залах своїх магазинів з планшетами і проводять опитування покупців — якого кольору, моделі і розміру товар вони шукають, вводять ці дані, потім їх обробляє центральний офіс. На наступний місяць вони виготовляють одягу кожного параметра стільки, скільки його питали.

За рахунок близького спілкування з клієнтом та новаторських на той час технологій бізнес-модель, створена Zara 20 років тому, виявилася настільки успішною, що компанія увійшла до трійки найвпливовіших брендів одягу, а її власник Амансіо Ортега став одним з найбагатших людей світу.

Це завдяки тому, що вони думають про клієнтські уподобання, про цінності, які створюють.

Закінчення статті читайте о 19.00*

Hgdcrgpw4ccmnerfm 285x300Наталія Гордійчук, керівник програми Agri Food MBA, засновниця компанії «Агритема»

 

 

 

 

 

*Використані матеріали лекції на ворк-шопі Києво-Могилянської бізнес-школи