Найвідоміша у сфері агро революція — «зелена» — почалася на початку 1940-х років у Мексиці, коли туди прибув американський агроном з Техасу, лауреат Нобелівської премії світу 1970 року Норман Борлоуг.

Він працював мікробіологом в компанії DuPont, займався дослідженнями фунгіцидів і бактерицидів. У той час в Мексиці з-за великих неврожаїв почалися перебої з зерновими. Країна опинилася на межі голоду.

Виправила становище державна програма фінансування науки за підтримки Фонду Рокфеллерів. На ці кошти протягом 20 років Борлоуг вивів безліч нових сортів пшениці.

До цього мексиканські аграрії використовували більш високі дикі сорти пшениці, які швидко гинули під час злив і зовсім не витримували засуху. І ось, через 15 років з моменту створення перших альтернативних сортів, Мексика вже годувала пшеницею весь світ.

Це один з найяскравіших прикладів міграції цінностей, який вплинув на розвиток всього сільського господарства. Відтоді почався агробум в країнах третього світу.

Після мексиканського дива Борлоуга запросили в Індію та в інші країни Азії і Африки. І, врешті, цей чоловік врятував життя мільйонів людей, за що й отримав Нобелівку.

Свиней немає

Сьогодні найбільш цікаві інноваційні тренди в agri-food демонструють голландці. Ця країна в 15 разів менша від України, і там всього один аграрний університет, але Нідерланди генерують безліч винаходів.

Наприклад, розумні матеріали для упаковки, що дозволяють довше зберігатись продуктам на полицях. Активна упаковка з вигляду — лише шматок тонкої плівки. Але вона дозволяє м’ясу лежати в 10 разів довше, причому без хімічної обробки.

Смарт-упаковка, з одного боку, продовжує термін зберігання, тобто дає більшій кількості людей доступ до їжі, а з іншого — зменшує відходи.

30-40 % всієї їжі на планеті викидають на всіх етапах виробництва і споживання. І це відбувається в той час, коли не вистачає продовольства, щоб нагодувати близько 800 млн чоловік, які щорічно голодують у різних куточках Землі.

Причому більше викидають «з тарілки» саме “розвинені” країни. Люди у таких країнах звикли харчуватися в ресторанах, але не можуть з’їсти великі порції.

У менш розвинених країнах левову частку їстівного викидають, тому що воно псується через неправильне транспортування, зберігання та продаж. До 44 % втрат – це наслідки погано або ж неправильно налагоджених процесів.

Щоб цього не було, виробництво повинне бути сталим. Цей модний нині термін зовсім не “філософський”, а цілком раціональний. Економічно доцільно, щоб на кожному етапі все відбувалося правильно.

Коли настане Zara

Серед інших сучасних трендів в агро: 4D-принтер, роботи і мікророботи, сенсорні технології, генна інженерія і синтетична біологія, біоінформатика, смарт-фармінг, біопаливо та відновлювальна енергетика. Також у цьому списку фуд-дизайн, адміністрування, вертикальні сади та управління погодою.

Причому, останнє — це вже не просто стрілянина з гармат по хмарам з градом над полями з високомаржинальними культурами, але навіть і навпаки — нагнітання дощових хмар для створення опадів.

Одне з останніх винаходів — гігантська мікрохвильова піч, яка хвилями розганяє хмари, коли, наприклад, ведеться зйомка дроном.

4D-принтер — це 3D-друк плюс час. Він створює продукти, запрограмовані на розвиток. Ми щось надрукували і якийсь час це допрацьовуємо. Якщо 3D друкує все — від матеріалів для будівництва і закінчуючи органами, то про 4D-органи я ще не чула. Але 4D-одяг вже тренд.

Друкується річ, що за якийсь час приймає потрібну форму — наприклад, коротке плаття виростає. Тобто це одяг, який регулюється і підганяється під клієнта.

4D-принтер створює виробнику і клієнту нову цінність. Приблизно так само, як у свій час IT-технології допомогли стати успішною компанії Zara.

Всі продавці цього бренду ходять по залах своїх магазинів з планшетами і проводять опитування покупців — якого кольору, моделі і розміру товар вони шукають, вводять ці дані, потім їх обробляє центральний офіс. На наступний місяць вони виготовляють одягу кожного параметра стільки, скільки його питали.

За рахунок близького спілкування з клієнтом та новаторських на той час технологій бізнес-модель, створена Zara 20 років тому, виявилася настільки успішною, що компанія увійшла до трійки найвпливовіших брендів одягу, а її власник Амансіо Ортега став одним з найбагатших людей світу.

Це завдяки тому, що вони думають про клієнтські уподобання, про цінності, які створюють.

Закінчення статті читайте о 19.00*

Наталія Гордійчук, керівник програми Agri Food MBA, засновниця компанії «Агритема»

 

 

 

 

 

*Використані матеріали лекції на ворк-шопі Києво-Могилянської бізнес-школи

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.