Закінчення. Початок тут

Великий брат холодильник

Що нам повідомляє QR-код крім основної інформації про товар і компанію? Що її власники не обмежуються лише цим продуктом, а присутні ще і в бізнесі IT.

Ми також бачимо, що ця компанія працює з державою, сертифікаційними органами. Якщо є QR-код, який допомагає відстежити кожен етап виробництва, отримати всю інформацію про продукт, то в майбутньому виникне питання: чи потрібна сертифікація цього продукту? Адже по суті це її цифровий аналог.

Таким чином відпадає необхідність в документах, а це економія часу, грошей, зусиль. До речі, в ЄС вже майже наблизили це майбутнє: там всі дані про сертифікацію занесені в загальні електронні бази.

Це також свідчить про міграцію цінностей, про екосистемність і розуміння всіх етапів виробництва. Про розуміння не тільки власного бізнесу, але і бізнесу свого постачальника і потреби клієнта.

Ця системність працює в обох напрямках: ми даємо нашому клієнтові повну інформацію про продукт, від створення — до холодильника, але і дізнаємося самі про нього — бачимо, що він купує, з якою періодичністю і на яку суму.

Так діють картки лояльності в мережах супермаркетів. Це дає можливість точно замовляти постачальникам товар, а, значить, знижує стік і витрати продавця і виробника.

Ті бонуси, які магазин нараховує нам, — ніщо в порівнянні з економією, яку отримує мережа. Samsung і інші виробники побутової техніки заявляють, що скоро і холодильник буде давати інформацію про клієнта виробнику та мережі.

Мутація тварин

Якщо йти від шумерів до сучасних трендів, ми розуміємо, що цінності та уподобання споживачів змінюються, вони мігрують. Сьогодні кажуть, що до 2030 року населення Землі збільшиться майже на 10 %, споживання стане більше, площ менше. У зв’язку з цим все частіше згадують про вертикальні ферми, штучне м’ясо, нові джерела протеїну.

Питання, як нагодувати людину, стояло тисячі років тому і стоїть сьогодні. При цьому людина стала зіпсованою, розбещеною. Один їсть мясо, інший — веган. Причому є тренди, які створюють споживачі і ті, що корпорації.

Наприклад, усвідомлення, що вуглекислий газ, який виділяють тварини, шкодить атмосфері, а свинина, яловичина і баранина сприяють розвитку раку, призводить до створення штучного м’яса.

Є м’ясні бізнеси, наприклад, найбільші виробники стейків в Австрії, які вже сьогодні зайнялися виробництвом штучних стейків. Вони розуміють, що цінності мігрують.

Вбивці маржі

Ще недавно ми говорили, що глобалізація — це добре. Завдяки тому, що ми почали подорожувати по всьому світу, поширилися певні види тварин і сорти рослин, ми почали пити каву, їсти помідори і картоплю.

Але сьогодні кажуть, що глобалізація все ж несе зло — вбиває маржу. На думку американського економіста українського походження Адріана Сливоцького, автора книги «Міграція цінності», яке б ноу-хау ви не винайшли, завтра ваш конкурент його скопіює.

20 років тому бізнес-посередники заробляли гроші на інформації, якої ні в кого не було. Сьогодні люди мають доступ в один клік до всього на світі. Хоча будь-який патент має захист в 20-30 років, але невеликі модифікації, які можна зробити з запатентованим продуктом, сьогодні ніхто не проконтролює.

Ви не можете, створивши якийсь унікальний продукт, розслабитися і отримувати Bentley все життя. Якщо хто завтра захоче їсти 4D-макарони, а у вас традиційна макаронна імперія, то ваш бізнес завалиться. Ви повинні підкріплювати будь-яку свою ідею цікавою бізнес-моделлю.

Бізнес-модель — це комбінація того, що ви робите і як ви робите. Це ваш продукт плюс ваш спосіб його створити і продати. Успішна бізнес-модель об’єднує цікавий продукт з ефективними способами його продажу.

Наталія Горидийчук, керівник програми Agri Food MBA, засновниця компанії «Агритема»

 

 

 

 

 

*Використані матеріали лекції на ворк-шоп Києво-Могилянської бізнес-школи

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.