Історія суперництва двох найвідоміших виробників газованих напоїв із США розпочалася з війни. Спочатку Північ воювала з Півднем, а потім ветеран громадянської Джон Пембертон боровся з наркотичною залежністю, придбаною в окопах.

Винахідник першої версії Coca-Cola Джон Пембертон

Фармацевт і морфініст, він шукав засіб позбавлення від недуги і в 1884 році створив формулу Pemberton’s French Wine Coca – напою, що містив настоянку коки, сік горіха коли і афродізіака – даміани. Прототипом настоянки стало популярне в 1870-80 роках в Європі так зване кокаїнове Вино Маріані, яким бавилися Жюль Верн, Олександр Дюма і Артур Конан Дойль.

Рекламний постер прототипу Coca-Cola кокаїнового “Вина Маріані”

У 1885 році в штаті ввели сухий закон. Пембертон змушений був прибрати з напою спиртову основу. Френк Робінсон, бухгалтер Пембертона і хороший каліграф, придумав нової версії назву Coca-Cola і вперше накреслив його з завитками, що збереглися в лого до цих пір.

Спочатку творці Coca-Cola рекламували її як ліки від морфінізму та опійної залежності для ветеранів війни. Пізніше вона набула популярності в якості засобу від депресії та неврастенії, хвороб шлунково-кишкового тракту. Пембертон запевняв, що його препарат зцілює також і від імпотенції.

Перехід з більш важкого наркотику на більш легкий не врятував Пембертона ні від залежності, ні від смерті в 1888 році. За іронією долі – від раку шлунка. Перед смертю він встиг продати свою фірму за $2300 бізнесменові Асе Кендлеру, який і створив з неї знамениту Coca-Cola Company з початковим капіталом $100 000.

Кокаїнові бійки

В кінці 1880-х і 1890-х багато хто намагався скопіювати напій, що поступово набував популярності. Ближче всіх до створення аналога Coca-Cola підійшов Калеб Бредем, за збігом теж фармацевт, але з сусіднього штату Північна Кароліна.

Винахідник Pepsi Калеб Брэдем

У 1890-х він створив газований Brads Drink, в який входили лікувальний синтетичний фермент пепсин, екстракт горіхів коли, цукровий сироп, ваніль і ефірні масла. Сам бренд Pepsi-Cola з’явився трохи пізніше – в 1898-му, але запатентував торгову марку Бредем тільки в 1903 році. Майже через 10 років після того, як те саме зробили у Coca-Cola Company.

На початку ХХ століття настала пора перших невдач Coca-Cola. Наявність в ньому екстракту коки стало викликати протести суспільства. Свого апогею розгул демократія досягла у 1903 році, коли New York Tribune оприлюднила версію, що напій винен у тому, що почастішали напади афроамериканців на білих. Нібито, вони перед цим упились Coca-Cola. Виробникам довелося поміняти рецепт і замість свіжого листя коки додавати туди «вичавлене» – з видаленим з них кокаїном.

Coca-Cola дійсно постачала напій ящиками на плантації і лісопилки в басейні Міссісіпі. До речі, вона першою почала фасувати колу в пляшки, хоча до 1894 р продавалася тільки на розлив.

Перший завод Coca-Cola відкрився в 1899 році в Чаттапузі. Через 20 років число підприємств перевищило 1 000. Нарешті у 1926-му з’явилося Міжнародне відділення компанії – напій став вироблятись в інших країнах, а з 1928-го кола стала офіційним партнером Олімпійських ігор.

Увесь цей час Pepsi Cola Company з усіх сил намагалася наздогнати конкурента. У 1905 році відкрилися перші два заводи по розливу пепсі в Північній Кароліні. Всього через кілька років в країні їх стало в рівно у 20 разів більше, а до 1910 року їхня кількість сягнула 250.

Завод Coca-Cola в Монреалі, Канада. 1941

Стрімкому зростання компанії завадила Перша світова і пов’язані з нею коливання на ринку цукру. Не дивлячись на те, що Бредем закупив його з великим запасом, його компанія не витримала мінливої ринкової кон’юнктури і в 1923 році збанкрутувала.

У 1931 році Pepsi стал власністю Чарльзу Гуту – власнику компанії Loft, що виробляла цукерки та напої. І тут не обійшлося без інтриги між двома брендами: Гут купив Pepsi після того, як Coca-Cola відмовила йому в концесії на продаж свого напою в його мережах. 

Це була боротьба не на життя, а на смерть. У 1934-му Pepsi вистрілила у конкурента пляшкою вдвічі більшого розміру (360 мл), ніж Coca-Cola, але за ті ж гроші (5 центів). Підприємливий Гут створив дочірню компанію Pepsi в Канаді, через рік — на Кубі та ще через рік — у Великобританії. У 1941 році акції Pepsi Cola Company стали котируватися на Нью-Йоркській фондовій біржі.

Актриса Джоан Кроуфорд, дружина голови Pepsi Cola Company Альфреда Стіла, в рекламі напою

До речі, перебіжки топ-менеджерів з однієї компанії в іншу стали ще одним елементом протистояння. Так, в 1950-1959 роках Pepsi Cola очолював Альфред Стіл, екс-віце-президент з продажів Coca-Cola Company. Він підняв прибуток компанії з $1,3 млн до $14,2 млн. До цього доклала руку, а точніше своє обличчя, його дружина актриса Джоан Кроуфорд, яка рекламувала Пепсі.

Ще одна особливість «кар’єри» Pepsi Cola – злиття і поглинання з іншими, відмінними від газованих напоїв бізнесами. Так, у 1965 році The Pepsi Cola Company перетворилася PepsiCo в результаті злиття з компанією Frito Lay, що виробляла снеки, в тому числі відомі досі чіпси lay’s.

Червона спека

У чому Pepsi Cola Company безумовно випередила суперника в першій половині ХХ століття, так це в підкоренні головного політичного конкурента США – СРСР. В 1938 році вона зареєструвала свій бренд в Бюро з реєстрації товарних знаків радянського Народного комісаріату торгівлі і промисловості. Однак сам напій жителі Імперії зла вперше скуштували лише через 20 років.

Віце-президент США Річард Ніксон (на фото — в центрі) пригощає главу СРСР Микиту Хрущова “Пепсі”

У 1959 році на виставці «Промислова продукція США» в московських Сокольниках віце-президент США Річард Ніксон на прохання президента PepsiCo International Дональда Кендалла пригостив “Пепсі” тодішнього главу СРСР Микиту Хрущова. Смак був неперевершений, але не настільки, щоб врятувати наддержави від подальшого наростання напруги між ними.

У Coca-Cola теж був шанс потрапити за залізну завісу – коли Союз та Штати зблизилися у Другу світову завдяки загальному ворогові. Тоді кола добре розходилася серед американських фронтовиків, стала символом військового патріотизму, її фанатом був верховний головнокомандувач союзними військами в Європі Дуайт Ейзенхауер.

Згідно з легендою, Георгій Жуков поцікавився у Дуайта Ейзенхауера (на фото — ліворуч), чи можна зробити Coca-Cola такою ж прозорою, як горілка

Він-то і пригостив Coca-Cola головного військового стратега СРСР – маршала Георгія Жукова. Той, згідно з легендою, поцікавився, чи то жартома, чи то всерйоз, чи зможуть американці зробити для СРСР таку ж, тільки безбарвну – схожу на горілку. Мабуть питання надовго спантеличив маркетологів Coca-Cola, і вони поки відклали похід на схід.

Кінець першої частини. Продовження історії суперництва двох гігантів читайте тут

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.